Exploratory study about the relationship between the strategy adopted by the children in a situation of failure in the game and the acceptance of peers.
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Exploratory study about the relationship between the strategy adopted by the children in a situation of failure in the game and the acceptance of peers.Author (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
MARANDE PERRIN, GHISLAINE; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia.Date
2019-06-12Publisher
Universitat Jaume IAbstract
This paper is an exploratory study to investigate if there is a relationship between the
strategy adopted by the children in a situation of failure in the game and the acceptance
or rejection of their classmates. ... [+]
This paper is an exploratory study to investigate if there is a relationship between the
strategy adopted by the children in a situation of failure in the game and the acceptance
or rejection of their classmates. For this, we have based on the research "Rejection
among equals in their interpersonal context. An investigation with boys and girls of first
cycle of primary school " that collected data of the behaviors and social skills that
children show when they play. Through questions nº11 and nº12 of the GREI
questionnaire, where each child imagined himself in a situation playing the marbles and
losing the game, we analyzed how they score each of the 5 possible options that were
given to them to face the situation (strategies : self-referential, aggressive, passive,
competent and intervention of the figure of authority). To analize these results, we haveused the SPSS, using the crossed tables, to check the correlations between each strategy
and the sociometric type of the children. As a result, we found that, surprisingly, there
are hardly any differences between the strategies preferred by average and rejected
children. However, there is one exception: 8% of rejected children considered the
"aggressive" option as very good, compared to 0% of average children, which resulted
in a significant difference. In turn, in the experimental group, with preventive /
corrective treatment, 100% of the average and rejected children chose the "competent"
option as the best strategy to face defeat in the game. [-]
El presente trabajo es un estudio exploratorio para indagar si existe relación entre la
estrategia adoptada por los niños en una situación de fracaso en el juego y la aceptación
o rechazo de sus compañeros de clase. ... [+]
El presente trabajo es un estudio exploratorio para indagar si existe relación entre la
estrategia adoptada por los niños en una situación de fracaso en el juego y la aceptación
o rechazo de sus compañeros de clase. Para ello nos hemos basado en la investigación
“El rechazo entre iguales en su contexto interpersonal. Una investigación con niños y
niñas de primer ciclo de primaria” que recogió datos de los comportamientos y
habilidades sociales que muestran los niños cuando juegan. A través de las preguntas
nº11 y nº12 del Cuestionario GREI, donde se pedía a cada niño imaginarse en una
situación jugando a las canicas y perdiendo la partida, hemos analizado cómo puntúan
cada una de las 5 posibles opciones que se les dieron para afrontar la situación
(estrategia autoreferente, agresiva, pasiva, competente e intervención de la figura de
autoridad). A raíz de estos resultados hemos utilizado el SPSS, empleando las tablas
cruzadas, para comprobar las correlaciones entre cada estrategia y el tipo sociométrico
de los niños. Como resultado de ello, comprobamos que, sorprendentemente, no hay
apenas diferencias entre las estrategias que los niños promedio y rechazados consideran
mejores. Sin embargo, hay una excepción: un 8% de los niños rechazados consideraron
la opción “agresiva” como muy buena, frente al 0% de niños promedio, lo que resultó
en una diferencia significativa. A su vez, en el grupo experimental con tratamiento
educativo preventivo/correctivo, el 100% de niños promedios y rechazados escogieron
la opción “competente” como la mejor estrategia para afrontar el fracaso en el juego. [-]
Description
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- Grau en Psicologia [1080]