Cuerpos propios. Antagonismos en el arte de performance femenina en la época del giro performativo
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/606
comunitat-uji-handle4:10234/181021
REVISTESMetadata
Title
Cuerpos propios. Antagonismos en el arte de performance femenina en la época del giro performativoAuthor (s)
Date
2018Publisher
Publicacions de la Universitat Jaume IISSN
1132-8231; 2340-4795Bibliographic citation
FERRER ÁLVAREZ, Mireia. Cuerpos propios. Antagonismos en el arte de performance femenina en la época del giro performativo. Asparkía. Investigació feminista, 2018, no 33, p. 117-132Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/3275Subject
Abstract
This article traces an approach of some of the performances made by women artists in the last 50 years in North America, Europe and Latin America whose meaning involves the patriarchal construction of the female body. ... [+]
This article traces an approach of some of the performances made by women artists in the last 50 years in North America, Europe and Latin America whose meaning involves the patriarchal construction of the female body. Artworks that allow us to reflect on the constant aggression and devastation to which women are subjected through the conquest and domination of their bodies and which we articulate in two sections: own bodies and violated bodies. With this we intend to approach the role played by performance, in the construction or denial of female cultural imaginaries, within the process of performative turn that culture has undertaken since the 1960s, as well as historiographical readings and debates that within the feminism have generated such works. [-]
El presente artículo traza un recorrido por algunas de las performances realizadas por mujeres artistas en los últimos 50 años en el ámbito artístico norteamericano, europeo y latinoamericano, cuyo significado gira ... [+]
El presente artículo traza un recorrido por algunas de las performances realizadas por mujeres artistas en los últimos 50 años en el ámbito artístico norteamericano, europeo y latinoamericano, cuyo significado gira en torno a la construcción patriarcal del cuerpo femenino. Obras que nos permiten reflexionar sobre la constante agresión y devastación a la que son sometidas las mujeres a través de la conquista y dominación de su cuerpo y que articulamos en dos epígrafes: cuerpos propios y cuerpos violentados. Con ello pretendemos aproximarnos al papel que ha desempeñado la performance, en la construcción o negación de los imaginarios culturales femeninos, en el seno del proceso de giro performativo que ha acometido la cultura desde los años sesenta, así como las lecturas historiográficas y los debates que en el seno del feminismo han generado dichas obras. [-]
Is part of
Asparkía: investigació feminista, 2018, núm. 33Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
The following license files are associated with this item: