Análisis del repertorio lingüístico en Educación Infantil: translanguaging
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadata
Title
Análisis del repertorio lingüístico en Educación Infantil: translanguagingAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Marzá Ibáñez, Anna; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaDate
2018Publisher
Universitat Jaume IAbstract
El estudio muestra el análisis del repertorio lingüístico de un grupo de cuatro alumnos de infantil
dentro de un contexto escolar plurilingüe en el cual se habla valenciano, castellano e inglés. Dicho
análisis se ... [+]
El estudio muestra el análisis del repertorio lingüístico de un grupo de cuatro alumnos de infantil
dentro de un contexto escolar plurilingüe en el cual se habla valenciano, castellano e inglés. Dicho
análisis se centra en las manifestaciones de translanguaging de los alumnos. Método: Se sigue
una metodología cualitativa basada en la observación participante de situaciones de aula para
interpretar su significado posteriormente, además de una triangulación metodológica con notas de
campo, una entrevista y transcripciones. Resultados: Se observa en los participantes claros
ejemplos de translanguaging para excluir e incluir en las conversaciones y para mediar en la
comprensión de otros compañeros. Conclusiones: El repertorio lingüístico de un niño, pese a su
corta edad, está directamente influenciado por la escuela, su entorno familiar y/o su entorno más
cercano. [-]
The study shows the analysis of the linguistic repertoire of a group of four students of children within
a plurilingual school context in wich Valencian, Spanich and English are spoken. This analysis
focuses on the ... [+]
The study shows the analysis of the linguistic repertoire of a group of four students of children within
a plurilingual school context in wich Valencian, Spanich and English are spoken. This analysis
focuses on the uses of linguistic repe repertoire and translanguaging. Method: It follows a qualitative
methodology based on the participant observation of classroom situations to interpret its meaning,
as well a methodological triangulation with field notes, an interview and transcripts. Results: Clear
examples of translanguaging are observed in the group to exclude and include in conversations and
to mediate in the comprehension of other classmates. Conclusions: The linguistic repertoire of a
child, despite his young age, is directly influenced by the school, the family environment and/or the
inmediate environment. [-]
Subject
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Licencia CC-BY-NC-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
The following license files are associated with this item: