La forma fílmica y la alteridad: hacia una lectura ética de la obra de Stanley Kubrick
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/176875/Rodriguez_2018_Forma.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8013
comunitat-uji-handle3:10234/8014
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
La forma fílmica y la alteridad: hacia una lectura ética de la obra de Stanley KubrickAuthor (s)
Date
2018-07-20Publisher
Universidad de MálagaBibliographic citation
RODRÍGUEZ SERRANO, Aarón (2018). La forma fílmica y la alteridad: hacia una lectura ética de la obra de Stanley Kubrick. Fotocinema, n. 17, p. 391-412Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.revistafotocinema.com/index.php?journal=fotocinema&page=article&op=vi ...Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
Our work tries to analyze the ethical implications of the filmic form in the
movies directed by Stanley Kubrick. In order to achive our goal, we use a
methodology of textual and ... [+]
Our work tries to analyze the ethical implications of the filmic form in the
movies directed by Stanley Kubrick. In order to achive our goal, we use a
methodology of textual and narratological analyse over different movies
–
specially,
Lolita, Spartacus
and
The Clockwork Orange
-
, trying to understand
how the director uses the flows of empathy and the management of the “point of
view” to rise complex debates about the nature of the world. The structure of
our discussion is foc
used on his uses of the framing, the shot/reverse
-
shot
filming, the edition and the structural disposition of his stories, looking for an
ethical bet in his filmic writing.
Finally, we conclude that against the common
acussations of “pesismism” or even “ni
hilism”, Kubrick ́s cinema is totally awar
of the otherness and takes a decided care and rigour when it shows the
complexity of the relations between human beings. [-]
El presente trabajo pretende analizar las implicaciones éticas de la forma fílmica
en la obra del director Stanley Kubrick. Para ello, se utiliza una metodología de
an
álisis textual narratológico sobre ... [+]
El presente trabajo pretende analizar las implicaciones éticas de la forma fílmica
en la obra del director Stanley Kubrick. Para ello, se utiliza una metodología de
an
álisis textual narratológico sobre varias películas
–
especialmente
Lolita,
Espartaco
y
La naranja mecánica
-
que permite comprender cómo el director se
vale de los mecanismos de empatía y de la gestión del punto de vista para
plantear complejos debates sobr
e la naturaleza del mundo. La estructura de
nuestra discusión se centra principalmente en su uso del encuadre, del plano
-
contraplano, del montaje y de la disposición estructural de sus relatos en busca
de esta posible posición
ética en su escritura fílmica
. Nos permite concluir que,
frente a las acusaciones habituales de “pesimismo” y “nihilism
o”, el cine de
Kubrick es total
mente consciente de la alteridad y muestra un decidido cuidado
y rigor en su mostración de la complejidad de las relaciones emocionales
entre
seres humanos [-]
Is part of
Fotocinema (2018), n. 17Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- COM_Articles [818]
The following license files are associated with this item: