Los desafíos del profesorado clínico en la educación médica
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/172202/Palau_2017_Desafios.pdf.jpg?sequence=11&isAllowed=y)
View/ Open
Impact
![Google Scholar](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/logo_google.png)
![Microsoft Academico](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/logo_microsoft.png)
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/36080
comunitat-uji-handle3:10234/36082
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Los desafíos del profesorado clínico en la educación médicaAuthor (s)
Date
2017-11-04Publisher
ElsevierBibliographic citation
PALAU, Patricia; DOMÍNGUEZ MAFÉ, Eloy; LLUECA, Antoni; NUÑEZ, Julio; BERTOMEU-GONZÁLEZ, Vicente; SÁNCHEZ ANDRÉS, Juan Vicente; PALLARÉS-CARRATALÁ, Vicente. Los desafíos del profesorado clínico en la educación médica. Educación Médica (2017), onlineType
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317301699Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
Background: There is a unique particularity of clinical teaching in medical education that isbeyond knowledge, skills or teaching methods of each clinician: this is clinical teaching context.This study aimed to analyze ... [+]
Background: There is a unique particularity of clinical teaching in medical education that isbeyond knowledge, skills or teaching methods of each clinician: this is clinical teaching context.This study aimed to analyze the main barriers in clinical teaching in a single medical school in Spain.
Methods: This was a descriptive study in which all the clinical teachers (all of them associateprofessors) of a single and novel faculty of medicine were asked to answer an online, anonymousand voluntary questionnaire about aspects of support to clinical work, promotion of clinicalresearch and recognition of their professional careers. The questionnaires were organized andanalyzed into these three main issues.Results: 61 clinical teachers (42%) answered the questionnaire. The main findings that emergedwere: (i) lack of protected time for practical teaching at hospital; (ii) lack of support for clinicalresearch from hospital or faculty; and (iii) lack of recognition of their professional careers.Conclusions: The clinical teaching in medical education is a continuing challenge for busyclinicians. Further studies on this topic are needed. [-]
Antecedentes: La enseñanza clínica en la educación médica tiene una particularidad única:el contexto clínico. Este estudio tiene como objetivo analizar las principales barreras de laense˜nanza clínica en una facultad ... [+]
Antecedentes: La enseñanza clínica en la educación médica tiene una particularidad única:el contexto clínico. Este estudio tiene como objetivo analizar las principales barreras de laense˜nanza clínica en una facultad joven de Medicina de Espa˜na.Métodos: Se trata de un estudio transversal descriptivo en el que se solicitó a todos losprofesores clínicos (todos ellos profesores asociados) de una facultad joven de Medicina que res-pondieran a un cuestionario en línea, anónimo y voluntario sobre aspectos de carga asistencial,promoción de la investigación clínica y reconocimiento de sus carreras profesionales.Resultados: Sesenta y un profesores (42%) respondieron al cuestionario. Los principales hallaz-gos que se obtuvieron fueron: 1) la falta de tiempo protegido para la ense˜nanza práctica en lainstitución sanitaria; 2) el escaso apoyo para la investigación clínica por parte de la instituciónsanitaria o de la facultad; y 3) el escaso de reconocimiento de la carrera profesional.Conclusiones: La ense˜nanza clínica en la educación médica es un desafío continuo para elclínico. Son necesarios futuros estudios que analicen estos aspectos de forma más exhaustiva. [-]
Is part of
Educación Médica (2017) onlineRights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- MED_Articles [662]
The following license files are associated with this item: