Eficacia de las intervenciones mindfulness sobre el burnout en el personal sanitario
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Eficacia de las intervenciones mindfulness sobre el burnout en el personal sanitarioAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Peñalver González, Jonathan; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaDate
2017-07-17Publisher
Universitat Jaume IAbstract
This study has been conducted to critical review empirical research on the effectiveness of mindfulness for burnout reduction. Empirical studies show that there is a significant negative relationship between these two ... [+]
This study has been conducted to critical review empirical research on the effectiveness of mindfulness for burnout reduction. Empirical studies show that there is a significant negative relationship between these two constructs. The health professionals are the subject of our study, because they work with people and it means a high rate of stress due to the requirement of delivery, involvement, service to others, self-demand and great tendency to involvement in their job; and by the number of studies that refers to this area. An integrative literature search was conducted to identify articles and studies on mindfulness as a burnout intervention that were published between 2000 and 2016 in PsycNET, PubMed and Web of Science. The objectives of this integrative review were: (1) to perform an integrative research and a critical evaluation of the literature through the different disciplines to answer the following research question: What is the evidence of the effectiveness of practicing mindfulness to treat burnout in the health field?; (2) synthesize the findings to better understand these constructs within the health field; And (3) improve the integrative review of Luken and Sammons (2016). The results were divided into the effectiveness of mindfulness in health professionals, the effect of intervention on other variables evaluated and the variations between studies. There is clear evidence that mindfulness intervention significantly reduces significantly burnout in our study sample. [-]
Este estudio se ha realizado para revisar de forma crítica la investigación empírica sobre la eficacia del mindfulness para la reducción del burnout. Los estudios empíricos muestran que existe una relación significativa ... [+]
Este estudio se ha realizado para revisar de forma crítica la investigación empírica sobre la eficacia del mindfulness para la reducción del burnout. Los estudios empíricos muestran que existe una relación significativa negativa entre estos dos constructos. En nuestro caso, el objeto de estudio son los profesionales de sanidad, ya que trabajan con personas, y esto conlleva una alta tasa de estrés debido a la exigencia de entrega, implicación, servicio a los demás, auto exigencia y gran tendencia a la implicación en el trabajo. Se realizó una investigación integrativa de la literatura para identificar artículos y estudios sobre el mindfulness como intervención en burnout que fueron publicados entre el 2000 y el 2016 en PsycNET, PubMed y Web of Science. El objetivo general de esta revisión integrativa fue realizar una búsqueda y una evaluación crítica de la literatura para responder a la siguiente pregunta de investigación: ¿Cuál es la evidencia de la eficacia de practicar el mindfulness para tratar el burnout en el ámbito de la salud? Asimismo, se plantean otros objetivos: (1) sintetizar los hallazgos para entender mejor estos constructos dentro del ámbito sanitario; y (2) mejorar la revisión integrativa de Luken y Sammons (2016). Como resultado, se ha demostrado que existe una evidencia clara de que la intervención con mindfulness reduce significativamente el burnout en nuestra muestra de estudio. [-]
Subject
Description
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs acadèmic: 2016/2017
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- Grau en Psicologia [1080]