• openAccess   Otras formas de lo masculino en el cine cubano de los 90: sujetos en emergencias, discurso, memoria, y representación 

      Barrios Mesa, Reinier Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      An analysis of Cuban male representation in fiction Cuban cinema during 1990´s allows understanding in how Cuban filmography narrates from a gender perspective. A deep economic crisis during that time serves as a starting ...
    • openAccess   Entre dos Morenas claras: dominio y poder del estereotipo gitano en las versiones de Florián Rey (1936) y Luis Lucía (1954) 

      Moreno Díaz, Carmen Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      The stereotypical gypsy image in the Spanish folkloric musical promotes a particular characterization of its female protagonists as spirited nomads and thieves. A comparison of two significant films’ treatments of the gypsy ...
    • openAccess   Alegorías de inmortalidad y género en Lucy de Luc Besson 

      Alberola Crespo, Nieves; Zuriaga Senent, Vicent Francesc Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Entre los estrenos de 2014 destaca la película Lucy del director francés Luc Besson, producción que nos sorprende desde el punto de vista narrativo e iconográfico al presentarnos una metáfora visual de la divinidad. El ...
    • openAccess   Transposición con género: el caso de El inquilino (Belloc – Hitchcock) 

      Gutiérrez Estupiñán, Raquel Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      The aim of this article is to examine the adaptation of Marie Belloc’s novel The Lodger (1913) into the film by Alfred Hitchcock (1926) from a gender perspective. Until now, numerous studies have focused on the passage of ...
    • openAccess   Estereotipos de género presentes en el cine y la literatura. Análisis de los personajes masculinos y femeninos de la saga Crepúsculo 

      Moreno Díaz, Rafael; Martínez Castro, María del Mar Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Nowadays, to talk about cinema means to accept it as a powerful way to transmit information. Also, cinema is a means of transmission of contents of various types, at the same time that it has wide acceptance among the ...
    • openAccess   Narradoras en tránsito. Voces propias de escritoras nacidas en los 70 

      Pérez Alonso, Jesús Eloy Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Spanish women writers born in the 70´s form a «fourth wave» in the narrative written by women from 1939 until today. These authors are the first who grow at the dawn of the democracy and they lived the development and ...
    • openAccess   La configuración del personaje galdosiano de Fortunata desde una instancia receptora femenina 

      Jiménez Gómez, Cristina Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      From hermeneutics and reception theory and feminist studies, this article focuses on the reading of galdosian Fortunata character from a gendered and generic perspective. Beyond neutrality and objectivity of the receiver ...
    • openAccess   El cuerpo como espacio de escritura de la subjetividad en Beatriz y Los Cuerpos Celestes (1998) de Lucía Etxebarría 

      Castillo Villanueva, Alicia Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      The past decades have seen the growth of Hispanic fiction characterized by the adoption of a gynocentric vision focused on the body as a space to write subjectivity. This tendency opens the possibility to speculate that, ...
    • openAccess   Representaciones femeninas a través del cine musical hollywoodiense en la España de los años 50 

      Cánovas Ortega, Mª Carmen Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      This article aims to approximate systems of representation of the feminine through the Hollywood musical films exhibited in Spain during the 50s, using tools such as cultural and gender history, considering that the musical ...
    • openAccess   Antonio cuestionado: El mercader de Venecia (2004) de Michael Radford y el problema del heterosexismo 

      Martín Alegre, Sara Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      The logical preoccupation with how to represent Shylock after the Holocaust too often prevents addressing in depth other problematic aspects of Shakespeare’s The Merchant of Venice, such as the nature of the intense ...
    • openAccess   El deporte en la animación: una narrativa prejuiciosa 

      Sánchez-Labella Martín, Inmaculada; Núñez Domínguez, Trinidad Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Throughout life different socialization processes are assumed and we live with different agents of socialization. At present the gradual exposure to information and messages, through the media, leads us to modify the ...
    • openAccess   Soledad y no-lugares: la mujer hopperiana en la novela de Jean Rhys. Viaje a la oscuridad 

      Carbayo López de Pablo, Teresa Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      During the last decades, the concept of solitude has been articulated by the feminist discourse as an integrating process for women, driving them towards self-analysis beyond gender constructions (Lagarde, 2012). However, ...
    • openAccess   La popularización del arquetipo del homosexual en la comedia cinematográfica del tardofranquismo 

      Mora Gaspar, Víctor Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Durante década de los 70 del siglo XX, España experimentó las consecuencias del recrudecimiento represor del tardofranquismo en tensión con el crecimiento visible de las fuerzas de oposición al Régimen. Con este marco de ...
    • openAccess   Las mujeres inmigrantes vistas por el cine español en los albores del siglo XXI 

      Cruzado Rodríguez, Ángeles Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Ever since its inception, Spanish cinema has been interested in the different, although you have to wait until the nineties to find films that address the problem of immigration as a central subject. However, many of these ...
    • openAccess   Fantasias sobre feminidad, fatalidad y mutación: del cómic al imaginario de la cultura audiovisual 

      Belmonte Arocha, Jorge Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      X-Men, one of the most popular superhero comic books, is a series based on characters whose powers are the consequence of a genetic mutation. The concepts and plots of the original comic books were successfully adapted to ...
    • openAccess   La adaptación cinematográfica desde una perspectiva de género: Bridget Jones´s Diary 

      López Gallardo, Ana Mª Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      La obra de Helen Fielding, Bridget Jones´s Diary, es una de las 10 novelas que mejor reflejan la sociedad de finales del siglo XX, según un estudio llevado a cabo por el periódico The Guardian. El gran éxito de esta obra, ...
    • openAccess   Del Baztán a México. A Amaia y a Lupita les gustaba ser policías 

      Valero Valero, Dori Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      El texto compara las novelas «policiacas» de dos autoras contemporáneas como son Dolores Redondo y su trilogía del Baztán y Laura Esquivel y su relato sobre Lupita, una policía mexicana. En cuanto a las diferencias cabe ...
    • openAccess   Angelina Beloff y Leonora Carrington bajo la mirada de Elena Poniatowska 

      Gras Cruz, Irene Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      This research focuses on the look that one of the great writers of our time, the Mexican Elena Poniatowska (Paris, 1932), gives to artists such as the Russian painter and engraver Angelina Petrovna Belova, commonly called ...
    • openAccess   Sobre el género y géneros: una lectura feminista de los juegos del hambre 

      Menéndez Menéndez, María Isabel; Fernández Morales, Marta Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      The beginning of the 21st century has witnessed the success of young adult literature, particularly in the form of sagas adapted to the screen which, with their expanded universes, have turned into mass phenomena with the ...
    • openAccess   Narrativas en clave de género 

      Sales, Dora; Dos Ramos, Manolo; Valero Valero, Dori Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2015)
      Texto completo del número 20 de la revista Dossiers Feministes . Monográfico editado por Dora Sales, Manolo Dos y Dori Valero, bajo el título «Narrativas en clave de género»