Performance appraisal and compensation in EFQM recognised organisations: Rhetoric and reality
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Títol
Performance appraisal and compensation in EFQM recognised organisations: Rhetoric and realityData de publicació
2016Editor
UniversiaTipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió de l'editorial
https://ubr.universia.net/article/view/1664/evaluacion-desempeno-remuneracion-or ...Paraules clau / Matèries
Resum
What type of performance appraisal and compensation systems do quality-driven organisations use? Is there a dominant pattern among these companies? This paper presents the findings of an empirical study conducted on ... [+]
What type of performance appraisal and compensation systems do quality-driven organisations use? Is there a dominant pattern among these companies? This paper presents the findings of an empirical study conducted on a sample of 180 Spanish organisations that have obtained EFQM recognition. The results, based on cluster analysis and ANOVA, indicate that only one group of organisations use development-oriented systems, and are therefore aligned with approaches recommended in the Quality Management literature. In addition, two other systems are identified, one that evidences inconsistency between performance appraisal and compensation, and another focusing on target achievement. [-]
¿Qué sistemas de evaluación del desempeño y remuneración de sus empleados utilizan las organizaciones que trabajan en un contexto organizativo orientado a la Gestión de la Calidad y la excelencia? ¿Existe un patrón ... [+]
¿Qué sistemas de evaluación del desempeño y remuneración de sus empleados utilizan las organizaciones que trabajan en un contexto organizativo orientado a la Gestión de la Calidad y la excelencia? ¿Existe un patrón dominante entre estas organizaciones? En este artículo se presentan los resultados de un trabajo empírico realizado sobre una muestra de 180 organizaciones españolas que cuentan con un Reconocimiento a la Excelencia según el esquema de la EFQM. Los resultados, basados en análisis clúster y ANOVA, indican que sólo un grupo de organizaciones utiliza sistemas de evaluación del desempeño y remuneración orientados al desarrollo y, por tanto, alineados con lo que desde la literatura sobre Gestión de la Calidad se propone como un enfoque adecuado. Asimismo, se observan otros tipos de sistemas que presentan una falta de coherencia entre la evaluación del desempeño y la remuneración, o que están centrados en la consecución de objetivos. [-]
Publicat a
UNIVERSIA BUSINESS REVIEW Second quarter 2016Drets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
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