Factorial validity of a questionnaire to evaluate university students' initial perception of learning evaluation
comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadades
Títol
Factorial validity of a questionnaire to evaluate university students' initial perception of learning evaluationData de publicació
2015Editor
Education & Psychology I+D+iISSN
1699-5880Cita bibliogràfica
DOMÉNECH BETORET, F.; y FORTEA BAGÁN, M. (2015). Validez Factorial de un Cuestionario para Evaluar la Percepción Inicial de los Estudiantes Universitarios sobre la Evaluación de los Aprendizajes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 13(3), 569-586Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió de l'editorial
http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/english/ContadorArticul ...Versió
info:eu-repo/semantics/publishedVersionParaules clau / Matèries
Resum
Introduction: Education research has clearly verified that a student's perception of the system to evaluate the subject matter will play a fundamental role in his/her implication (deep approach vs. surface approach) ... [+]
Introduction: Education research has clearly verified that a student's perception of the system to evaluate the subject matter will play a fundamental role in his/her implication (deep approach vs. surface approach) in the teaching/learning process of the subject matter. The present work aims to examine the factorial validity and reliability of a scale to evaluate university students' perceptions when the academic year starts of the evaluation system ofthe subject matter to be taught. Method: A scale was created from debates organised with, and reflections made, in discussion groups during a seminar on education evaluation at the universitat jaume I. It was run by the unitat de suport educatiu (Education Support Unit) in academic years 2012/13 and 2013/14, and 18 teachers participated who taught the various subject matters and degrees. A questionnaire was administered to a study sample of 435 university students who studied different matters and degrees. Results: The results from a confirmatory factorialanalysis and cronbach's alpha revealed that: A) the questionnaire had a three-dimensional structure; That is, itconsisted in three independent factors that refer to three important constructs of the evaluative quality of learning; b) it had good psychometric properties for validity and reliability Conclusion: The practical implications that can derive from using this instrument in the university context are discussed herein. [-]
Introducción. La investigación educativa ha comprobado ampliamente que la percepción del
estudiante sobre el sistema de evaluación de la asignatura va a jugar un papel fundamental en
su implicación (enfoque profundo ... [+]
Introducción. La investigación educativa ha comprobado ampliamente que la percepción del
estudiante sobre el sistema de evaluación de la asignatura va a jugar un papel fundamental en
su implicación (enfoque profundo vs. enfoque superficial) en el proceso de
enseñanza/aprendizaje de la asignatura. El objetivo del presente trabajo consistió en examinar
la validez factorial y fiabilidad de una escala para evaluar la percepción de los estudiantes
universitarios, al inicio de curso, sobre el sistema de evaluación de la asignatura que van a
cursar.
Método. La escala fue creada a partir de los debates y reflexiones llevados a cabo en grupos
de discusión de un seminario sobre evaluación educativa desarrollado en la Universitat Jaume
I, organizado por la Unitat de Suport Educatiu (USE) durante los cursos 2012/13 y 2013/14, y
en el que participaron un total de 18 profesores/as que impartían docencia en diferentes
asignaturas y titulaciones. El cuestionario se aplicó a una amplia muestra de 435 estudiantes
universitarios de diferentes asignaturas y titulaciones.
Resultados. Los resultados obtenidos a través de un análisis factorial confirmatorio y del test
alpha de Cronbach revelaron: a) que el cuestionario posee una estructura tridimensional, es
decir, está formado por tres factores independientes que se refieren a tres constructos
importantes relacionados con la calidad evaluativa de los aprendizajes y b) que posee buenas
propiedades psicométricas de validez y fiabilidad.
Conclusión. Las implicaciones prácticas que se pueden derivar de la utilización de este
instrumento en el contexto universitario se discuten en el artículo. [-]
Drets d'accés
© Education & Psychology I+D+i and Ilustre Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Oriental (Spain)
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- PSI_Articles [597]
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element:
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Education & Psychology I+D+i and Ilustre Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Oriental (Spain)
Elements relacionats
Mostrant elements relacionats per títol, autoria, creador i matèria.
-
Experimental evaluation of a transcritical CO2 refrigeration facility working with an internal heat exchanger and a thermoelectric subcooler: Performance assessment and comparative
Casi, Álvaro; Aranguren, Patricia; Araiz, Miguel; Sánchez García-Vacas, Daniel; Cabello López, Ramón; Astrain, David Elsevier (2022-08-01)The use of carbon dioxide in transcritical state has become one of the most used solutions to comply with the F-Gas directive and reduce greenhouse gases emissions from refrigeration systems at high ambient temperatures. ... -
Does a presentation media influence the evaluation of consumer products? A comparative study to evaluate virtual reality, virtual reality with passive haptics and a real setting
Galán Serrano, Julia; García-García, Carlos; Felip, Francisco; Contero, Manuel Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) (2021-01-11)Technologies based on image offer a high potential to present consumers with products by focusing on their visual characteristics, but lack the capacity to physically interact with an object, which can compromise how ... -
Evaluation of R448A and R450A as low-GWP alternatives for R404A and R134a using a micro-fin tube evaporator model
Mendoza-Miranda, Juan Manuel; Mota-Babiloni, Adrián; Navarro-Esbrí, Joaquín Elsevier (2016-04-05)When retrofitting new refrigerants in an existing vapour compression system, their adaptation to the heat exchangers is a major concern. R450A and R448A are commercial non-flammable mixtures with low GWP developed to replace ...