«Positioning is, above all, a matter of representation»: J. M. Coetzee and the Transformative Power of Transgression
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Título
«Positioning is, above all, a matter of representation»: J. M. Coetzee and the Transformative Power of TransgressionAutoría
Fecha de publicación
2015Editor
Universitat Jaume I. Departament d’Estudis Anglesos i Departament de Llengues i Cultures EuropeesISSN
1697-7750; 2340-4981Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1793/1522Palabras clave / Materias
Resumen
Cultural identity is constructed through and within representation,
hence the great interest of postcolonial intellectuals in its creative and ideological
potential. In the present essay, I read J. M. Coetzee’s ... [+]
Cultural identity is constructed through and within representation,
hence the great interest of postcolonial intellectuals in its creative and ideological
potential. In the present essay, I read J. M. Coetzee’s novels as innovative sites
of transgression that open up an alternative space of interpretation of the literary
devices he employs as a source for understanding and illustrating his moral and
ethical position. Although he avoids explicit positioning in a binary political
thinking and does not publicly establish a relationship between his ideological
views and his fiction, the narrative strategies he adopts to represent experiences
of suffering and pain speak for themselves. His fiction reveals the author’s special
interest in the process of creation and interpretation of meaning and in the power
of writing. Self-reflexiveness as one of the main features of his texts draws the
reader’s attention to the linguistic status of representation and suggests that our
only access to past events, including historical events, is through discourse. [-]
La identidad cultural se construye mediante y a través de la representación.
De ahí el interés de los intelectuales poscoloniales ante su potencial
creativo e ideológico. En el presente ensayo, voy a estudiar las ... [+]
La identidad cultural se construye mediante y a través de la representación.
De ahí el interés de los intelectuales poscoloniales ante su potencial
creativo e ideológico. En el presente ensayo, voy a estudiar las novelas de J. M.
Coetzee como lugares innovadores de transgresión que, además, despliegan un
espacio alternativo de interpretación de los recursos literarios que el autor emplea
como fuente para comprender e ilustrar su posición ética y moral. Aunque el autor evita formular su postura en un pensamiento político binario y no establece,
públicamente, una relación entre sus posturas ideológicas y sus obras de ficción,
las estrategias narrativas que adopta para representar experiencias de dolor y sufrimiento
hablan por sí mismas. Sus novelas revelan el especial interés de su autor en
el proceso de creación e interpretación del significado así como en el poder de la
escritura. La auto-reflexividad, como una de las principales características de sus
textos, atrae la atención del lector hacia el estatus lingüístico de la representación
y sugiere que nuestro único acceso a eventos del pasado, incluidos los acontecimientos
históricos, es a través del discurso. [-]
Publicado en
Cultura, Lenguaje y Representación, Vol. 14 (2015)Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
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- CLR_2015_núm.14 [13]