The spanish banks in face of the corporate social responsibility Standards: previous analysis of the financial crisis
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8645
comunitat-uji-handle3:10234/8646
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
The spanish banks in face of the corporate social responsibility Standards: previous analysis of the financial crisisDate
2013Publisher
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAPISSN
1806-4892; 1983-0807Bibliographic citation
SEGUÍ ALCARAZ, Antonio; PALOMERO RODENAS, Sergio. The Spanish Banks in face of the Corporate Social Responsibility Standards: previous analysis of the financial crisis. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 2013, vol. 15, no 49, 562-581Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1386Subject
Abstract
Transparency of information in the field of CSR (Corporate Social Responsibility) is common to various standards. In recent years there has been a proliferation of standards and models for the formalization of CSR ... [+]
Transparency of information in the field of CSR (Corporate Social Responsibility) is common to various standards. In recent years there has been a proliferation of standards and models for the formalization of CSR strategies. The objective is to assess the degree of implementation of standards of normalization. The analysis was conducted with data from the year 2008, coinciding with the first signs of the financial crisis, serving as a reference point to analyze the effect of the crisis. The field work was conducted using a survey answered by 57 Spanish credit institutions. We found a low degree of implementation of standards. The GRI (Global Reporting Initiative) and the ISO 14001 stood out. In view of the orientation of credit institutions towards the market, Banks have incorporated much more elaborated and comprehensive quality standards than other credit institutions, such as the implementation of the standard AS 1000 that is equivalent to the joint implementation of the ISO 14000 and 9000. [-]
La transparencia informativa en materia de Responsabilidad Social de la Empresa (RSE), es un elemento común en los distintos estándares. En los últimos años ha surgido una proliferación de estándares y modelos para ... [+]
La transparencia informativa en materia de Responsabilidad Social de la Empresa (RSE), es un elemento común en los distintos estándares. En los últimos años ha surgido una proliferación de estándares y modelos para la formalización de estrategias de RSE. El objetivo de esta investigación es valorar el grado de implantación de los diferentes estándares de normalización en las entidades financieras españolas. El análisis ha sido realizado con datos pertenecientes al año 2008, coincidiendo con los primeros síntomas de la crisis financiera, sirviendo como punto de referencia para analizar el efecto de la crisis. El trabajo de campo se realizó a través de una encuesta contestada por 57 entidades de crédito españolas. Nos encontramos con un escaso grado de aplicación de estándares. Destacan la Iniciativa de Reporte Global (Global Reporting Initiative, GRI) y la ISO 14001. Dada la orientación al mercado de las entidades de crédito, los bancos incorporan estándares de calidad mucho más elaborados y completos que las otras entidades de crédito ya que, por ejemplo, la implementación del estándar AS 1000 equivale a la implementación conjunta de las ISO 14000 y 9000. [-]
Is part of
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (2013) vol. 15, no. 49Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- EMP_Articles [459]
The following license files are associated with this item: