Autocuidados y Educación Terapéutica en Diabetes. Una revisión bibliográfica.
Impact
Scholar |
Other documents of the author: González-Chordá, Victor M.; Salas-Medina, Pablo; Mena Tudela, Desirée; Gimeno Cardells, Alexandra
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/36084
comunitat-uji-handle3:10234/36085
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Autocuidados y Educación Terapéutica en Diabetes. Una revisión bibliográfica.Author (s)
Date
2012ISSN
1989-6409Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.recien.scele.org/documentos/num_5_nov_2012/revis_bibliografic_autocui ...Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
Título:
Autocuidados y educación terapéutica en diabetes. Una revisión bibliográfica.
Objetivos:
La Educación Terapéutica en Diabetes (ETD) influye en su la variabilidad
pronóstica. El rigor del profesional de la ... [+]
Título:
Autocuidados y educación terapéutica en diabetes. Una revisión bibliográfica.
Objetivos:
La Educación Terapéutica en Diabetes (ETD) influye en su la variabilidad
pronóstica. El rigor del profesional de la salud debería ser el mismo tanto
prescribiendo fármacos como dando normas de conducta. El objetivo del
presente estudio fue revisar la literatura reciente relacionada con la diabetes,
la educación terapéutica y los autocuidados.
Metodología:Se realizó una búsqueda bibliográfica en las bases de datos PudMed,
Cuiden, Ibecs, Lilacs, Scielo y Enfispo en febrero de 2012. El límite temporal
fue de 5 años. Se buscaron las palabras clave en título, abstract y como
descriptores.
Resultados:
Se identificaron un total de 194 artículos. El 29% se incluyeron en el
estudio (n=54). El 64.4% de los trabajos fueron localizados en PudMed
(n=124); no se encontró ningún resultado en la base de datos CUIDEN. El
principal motivo de exclusión fue que los artículos no estaban relacionados
directamente con el tema de la revisión en el 32.8% de los casos (n=65). Los
trabajos con carácter cualitativo fueron los más abundantes (n=12).
Conclusiones:La implantación de intervenciones educativas innovadoras centradas en
los autocuidados parece tener beneficios sobre los pacientes diabéticos,
mejorando el manejo de la enfermedad o las cifras de glucosa y hemoglobina
glicosilada, facilitando el empowerment de los pacientes o diminuyendo el
control paterno en diabéticos tipo I. Es necesaria más investigación
experimental que aclare qué tipo de intervenciones educativas presentan
mayores ventajas y beneficios para las personas diabéticas en diferentes
contextos. [-]
Title:
Self-care and therapeutic education in diabetes. A literature review.
Aims:
The therapeutic education in Diabetes (NTDS) influences in its variability
prognostic, highlighting the fact that the rigour of ... [+]
Title:
Self-care and therapeutic education in diabetes. A literature review.
Aims:
The therapeutic education in Diabetes (NTDS) influences in its variability
prognostic, highlighting the fact that the rigour of the health professional
should be the same both prescribing drugs as giving rules of conduct. The
objective of the present study was to review the recent literature related to
diabetes, therapeutic education and self-care.
Methodology:A literature search was conducted PudMed, care, Ibecs, Lilacs, Scielo and
Enfispo databases in February 2012. The time limit was 5 years and searched
keywords in title and abstract as well as how descriptors.
Findings:
A total of 194 articles were identified. The 29 were included in the study
(n=54). The 64.4 works were located in PudMed (n=124); not found any result
in the database take care. The main reason for exclusion was that the articles
were not directly related with the subject of the review in the cases (n=65)
32.8. Work with qualitative character were the most abundant (n=12).
Conclusions:The implementation of innovative educational interventions focused on
self-care seems to have benefits on diabetic patients, improving the
management of the disease or the levels of glucose and glycosylated
hemoglobin, facilitating the empowerment of patients or weaker parental
control in diabetics type I. Further experimental research to clarify what kind of
educational interventions have greater advantages and benefits for people with
diabetes in different contexts is needed. [-]
Is part of
Recien, 2012, nº5, noviembreRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- INF_Articles [283]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Guía de manejo asistencial del embarazo en mujeres condiabetes gestacional
Godoy Morales, Patricia Universitat Jaume I (2019-05-14)Diabetes mellitus (DM) is a condition that affects the carbohydrate, lipid and protein metabolism and is characterized by the presence of elevated plasma glucose levels. Since DM has a diverse etiopathogenesis, we must ... -
Autocuidados, Adherencia y Resiliencia en pacientes diagnosticados de Diabetes Mellitus
Rodríguez Hernández, Claudia Universitat Jaume I (2019-06-28)Objectives: The main objective of this study was to determine for the study population, diagnosed with DM, the level of self-care acquired after the diagnosis. The adherence they have to the self-care and resilience that ... -
Adverse pregnancy and perinatal outcomes in Latin America and the Caribbean: systematic review and meta-analysis
Blanco, Estela; Marin, Marcela; Nuñez-Franz, Loreto; Retamal, Erika; Ossa, Ximena Marcela; Woolley, Katherine E.; Oludotun, Tosin; Bartington, Suzanne; Delgado-Saborit, Juana Maria; Harrison, Roy; Ruiz-Rudolph, Pablo; Quinteros, Maria Elisa World Health Organization (2022)Objective. To estimate the point prevalence and likely ranges of pregnancy-induced hypertension, preeclampsia, gestational diabetes, low birth weight and preterm delivery in Latin America and the Caribbean, and evaluate ...