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dc.contributor.authorCasero-Ripolles, Andreu
dc.contributor.authorLópez Rabadán, Pablo
dc.date.accessioned2013-04-25T10:25:09Z
dc.date.available2013-04-25T10:25:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1138-5820
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/62221
dc.description.abstractThe newspaper front page is a preferential media space where the journalistic selection and hierarchy are explicitly reflected. This article presents the results of a longitudinal study of the evolution of the Spanish media agenda, based on the analysis of two of the most important Spanish newspapers: El País and Abc, which have different editorial lines. The examination of these newspapers focuses on the identification of the main issues, actors, territories and degree of homogeneity of their main front-page news stories. The study of the evolution of the front-page agenda of these newspapers covered a three-decade period, from 1980 to 2010. A total of 800 news items were subjected to content analysis for this study. The results demonstrate, on the one hand, that there is a significant presence of issues and actors related to institutional policy and, on the other hand, that the Spanish press lacks an international perspective and is focused on national current affairs.ca_CA
dc.description.abstractLa portada constituye un espacio mediático preferente donde se manifiestan explícitamente la selección y la jerarquización periodísticas. Este artículo se centra en el análisis longitudinal de la evolución de la agenda periodística, tomando como objeto de estudio la noticia principal de portada. En este marco, se examinan los temas, los actores sociales protagonistas de las noticias, los espacios geográficos vinculados a la información y el grado de homogeneidad. La metodología se basa en la aplicación del análisis de contenido. La muestra se centra en dos importantes diarios españoles con líneas editoriales diferenciadas (El País y Abc) y toma un extenso período de tiempo (1980-2010). En total, se han sometido a estudio 800 piezas informativas. Los resultados demuestran el fuerte peso de los temas y los actores vinculados con la política institucional, por un lado, y la escasa internacionalización de la prensa española, muy centrada en la actualidad nacional, por otro.ca_CA
dc.format.extent24 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversidad de La Lagunaca_CA
dc.relation.isPartOfRevista Latina de Comunicación Social (2012), no. 67, 470-493ca_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectPortadaca_CA
dc.subjectDiariosca_CA
dc.subjectAgenda mediáticaca_CA
dc.subjectAnálisis longitudinalca_CA
dc.subjectAnálisis de contenidoca_CA
dc.subjectInfoentretenimientoca_CA
dc.subjectFront pageca_CA
dc.subjectNewspapersca_CA
dc.subjectMedia agendaca_CA
dc.subjectLongitudinal analysisca_CA
dc.subjectContent analysisca_CA
dc.subjectInfotainmentca_CA
dc.titleLa evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referenciaca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2012-964
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.revistalatinacs.org/067/art/964_Castellon/20_Casero.htmlca_CA


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