Browsing Cultura, Lenguaje y Representación - CLR by Title
-
El mercado editorial de ELE para niños: principales manuales
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2022)El mercado de ELE para niños es muy reciente y no cuenta apenas con estudios previos. Faltan, de hecho, tanto estudios teóricos sobre aspectos didácticos como una descripción de los materiales existentes. Como ... -
Metaphoric extension and invited inferencing in semantic change
Publicacions de la Universitat Jaume I (2007)Two models of semantic change, metaphoric extension (Sweetser, 1990) and invited inferencing (Traugott and Dasher, 2002), have been offered as explanations for changes such as “see” > “know/understand”. In this paper, I ... -
Metaphors of mental illness: a corpus-based approach analysing first-person accounts of patients and mental health professionals
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2021)In this paper we describe the building, manual annotation and analysis of a balanced corpus to assess conceptual metaphors on mental illness as used in Spanish blogger writing by patients and mental health professionals. ... -
La metáfora en la comunicación social
Publicacions de la Universitat Jaume I (2019-11)Texto completo del vol. 22 (2019) de la revista Cultura, Lenguaje y Representación / Culture, Language and Representation. -
Metáfora y discurso
Publicacions de la Universitat Jaume I (2007)Texto completo del vol. 5 (2007) de la revista Cultura, Lenguaje y Representación / Culture, Language and Representation. -
Metáfora, sinestesia y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino, de P. Süskind
Publicacions de la Universitat Jaume I (2007)This article questions the author’s intention in the so frequent use of metaphors and other rhetorical figures in Perfume. History of a Murderer. This novel is a landmark in the German narrative of the XXth Century, due ... -
Metonymic modelling of discourse, discourse modelling of metonymy: the case of the place-name based metonymies
Publicacions de la Universitat Jaume I (2007)This paper deals with the way metonymy contributes to the construction and understanding of social objects and of discourses related to them. The analysis is based on an empirical study of place-name based metonymies on ... -
Metonymy and Anaphoric Reference: Anaphoric Reference to a Metonymic Antecedent in Dude, Where’s My Country, Stupid White Men, The Da Vinci Code and Deception Point
Publicacions de la Universitat Jaume I (2007)Departing from the postulates of Ruiz de Mendoza and his collaborators on metonymic anaphora (Ruiz de Mendoza 1997, 1999; Ruiz de Mendoza; Otal 2002; Ruiz de Mendoza; Díez 2004), this paper analyzes some of the most ... -
Metonymy in Spanish and American parliamentary speeches: Obama’s State of the Union Address versus Rajoy’s State of the Nation Address
Publicacions de la Universitat Jaume I (2018)The present study compares metonymy use in a Spanish political speech with an American political speech, which belong to two different debate traditions, to convince the public of economic victory after the worldwide ... -
Metròpolis. La història de les ciutats. L'invent més gran de la humanitat, de Ben Wilson & Jordi Boixadós Bisbal (trad.). Barcelona: Edicions 62, 2022.
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2023) -
Modalización de la opinión y argumentación en blogs
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2023)El uso de la lengua en la red en general y en los blogs en particular viene despertando interés desde hace algún tiempo, tanto por las particularidades lingüísticas que presenta como por su capacidad para influir ... -
Mystifying through Metaphors and Lexical Choice
Publicacions de la Universitat Jaume I (2007)The main aim of this paper is to look into the Plan for restoring the Islamic wall in Barri del Carme (València, 2002) to show how the authors of the plan use metaphors to mystify the reality and to illustrate the ... -
La narració identitària com a vehicle de les emocions
Publicacions de la Universitat Jaume I (2018)En la lectura apareixen determinats signes que generen emocions en el lector. El present article és un repàs sobre aquells elements de la identitat que afavoreixen aquest procés quan es produeix una confluència de signes ... -
Narrativas de ida y vuelta: flamenco, tauromaquia, literatura y diálogos transatlánticos
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2020)Esta contribución se acerca a las relaciones entre narrativa y flamenco en sendas novelas escritas por autores latinoamericanos en el primer tercio del siglo XX (Santa, 1903, del mexicano Federico Gamboa, y El embrujo de ... -
“National Language” and its Discontents: A French Debate in European Context
Universitat Jaume I. Departament d’Estudis Anglesos i Departament de Llengues i Cultures Europees (2009) -
The Native American dream in Sherman Alexie's short story “One Good Man”
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2021)The purpose of this article is to discuss the idea of an Indian identity and the Native American Dream in Sherman Alexie’s short story “One Good Man.” In this story, Alexie introduces the idea of the Indian constructed by ... -
Neo-Victorian transcorporeality: Narrating Julia Pastrana's body
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2023)Julia Pastrana (1834-1860) features prominently in neo-Victorian biofiction, which is probably indebted to her tragic life and posthumous exploitation in the hands of her husband-manager Theodore Lent. Pastrana’s career ... -
Neologismos prefijados con anti- en español actual y su sanción en el diccionario:de la antiglobalización a los antivacunas
(2020-05-01)Esta investigación pretende analizar la tipología de neologismos prefijados con - en español actual y establecer unos parámetros para su posible inserción en diccionarios generales. En una primera etapa, se revisan las ... -
New Brand Management Scenarios on the Spanish Market
Publicacions de la Universitat Jaume I (2017)Los cambios profundos que han impactado sobre el mercado de la comunicación y la gestión de marca en los albores del siglo xxi han llevado a hablar de la aparición de un nuevo paradigma. Ese cambio sustancial, que transforma ... -
"Not forgotten or passed over at the proper time": the representation of violent events in contemporary culture
Universitat Jaume I. Departament d’Estudis Anglesos i Departament de Llengues i Cultures Europees (2005)