Show simple item record

dc.contributor.authorAlcón, Eva
dc.contributor.authorGuzmán Pitarch, Josep Roderic
dc.date.accessioned2012-02-28T07:09:14Z
dc.date.available2012-02-28T07:09:14Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationInternational Journal of English Studies (2010) vol. 10, no. 1, p. 65-80
dc.identifier.issn1989-6131
dc.identifier.issn1578-7044
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/32656
dc.description.abstractThe benefits of instruction on learners’ production and awareness of speech acts is well documented (see Alcón and Martínez-Flor, 2008, for a review of pragmatics in instructional contexts). However, few studies examine the influence that instruction may have on the cognitive processes involved in speech act production (Félix- Brasdefer, 2008). In order to address this research gap, and taking into account the discussion in research on the concept of attention and related terms such as awareness (see Al-Hejin, 2004, for a review of the role of attention and awareness in second language acquisition research) this paper reports on the benefits of instruction on learners’ attention and awareness during the performance of refusals. Thus, based on a pedagogical proposal for teaching refusals at the discourse level, we focus on the benefits that this pedagogical proposal can have on the information attended to during the planning and execution of refusals. Secondly, we explore whether instruction makes a difference in learners’ awareness of refusals.
dc.description.abstractEl beneficio de la instrucción en la producción y la consciencia de los actos de habla se ha estudiado en diversos estudios (Alcón and Martinez-Flor, 2008). Sin embargo, muy pocos estudios analizan la influencia que de la instrucción en los procesos cognitivos que intervienen en la producción de los actos de habla (Félix-Brasdefer, 2008). Con la finalidad de abordar esta cuestión, y teniendo en consideración la discusión en torno a los conceptos de atención y consciencia (véase Al-Hejin, 2004, para una revisión de estos conceptos en el campo de la adquisición de segundas lenguas), el presente artículo analiza el beneficio de la instrucción en la atención y la consciencia pragmática durante el rechazo de peticiones. Después de exponer una propuesta pedagógica para enseñar a rechazar peticiones desde un punto de vista discursivo, se presentan los resultados de dicha propuesta en relación a la información a la que se presta atención durante la planificación y el rechazo de las peticiones. En segundo lugar, se analiza si dicha instrucción influye en la consciencia pragmática de dicho acto de habla.
dc.format.extent16 p.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Murcia
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectPragmatic awareness
dc.subjectRefusals
dc.subjectInterlanguage pragmatics
dc.subjectTeaching pragmatics
dc.subjectConsciencia pragmática
dc.subjectRechazar peticiones
dc.subjectPragmática el interlenguaje
dc.subjectEnseñanza de la pragmática
dc.subject.lcshSpeech acts (Linguistics)
dc.subject.otherActes de parla (Lingüística)
dc.titleThe Effect of Instruction on Learners’ Pragmatic Awareness: a Focus on Refusals
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holderReconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0)
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record