Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPeñalver Vilar, José María
dc.date.accessioned2011-12-20T07:11:10Z
dc.date.available2011-12-20T07:11:10Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1794-8614
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/29409
dc.description.abstractThe interdisciplinary themes in the Spanish educational field started after observing that many contents of the daily life did not take part in the compulsory education curriculum or they were dealt with in a superficial and isolated way. Their first aim involved offering the students an education out of life and encouraging students to participate positively in it. However, ¿How do those themes affect the specific contents in the music class? ¿How does musical improvisation promote the teaching and learning? ¿Does it set up a teaching strategy and a feasible and effective resource?. The research is divided into two parts: on the one hand, a presentation of the aims that are expected to be introduced in the compulsory education curriculum by means of applying the interdisciplinary themes. On the other hand, an analysis and a justification of how the specific contents in musical education related to improvisation promote the development of the interdisciplinary themes and the education for the development
dc.description.abstractLos   temas   transversales   en   el   ámbito   educativo   español   se   iniciaron   al   observar   que   muchos   contenidos   de   la   vida   diaria   no   formaban   parte   del   currículo   de   la   educación   obligatoria   o   eran   tratados   de   forma   aislada   y   superficialmente.   Su   primer   objetivo   consistía   en   ofrecer   al   alumnado   una   educación   que   partiera   de   la   vida   y   que   llevara   a   actuar  positivamente  en  ella.  Sin  embargo,  ¿cómo  influyen  en  los  contenidos  específicos   del  área  de  música  y  cómo  la  improvisación  musical  potencia  su  enseñanza-­aprendizaje,   constituye   una   estrategia   metodológica   y   un   recurso   eficaz   y   viable?.   La   investigación   consta  de  dos  partes:  una  exposición  de  los  objetivos  que  se  pretenden  introducir  en  el   currículum   de   la   educación   obligatoria   con   la   incorporación   de   la   transversalidad   y   un   análisis   y   justificación   de   cómo   los   contenidos   específicos   de   la   educación   musical   relacionados   con   la   improvisación   potencian   el   desarrollo   de   los   ejes   transversales   y   la   educación  para  el  desarrollo
dc.format.extent12 p.
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Distrital Francisco José de Caldas
dc.relation.isPartOfEl artista, núm. 7 (2010), p. 152-164
dc.rights© Universidad Distrital Francisco José de Caldas
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/*
dc.subjectMusic
dc.subjectImprovisation
dc.subjectCurriculum
dc.subjectInterdisciplinary themes
dc.subjectEducation for the development
dc.subjectMúsica
dc.subjectImprovisación
dc.subjectCurrículo
dc.subjectTemas transversales
dc.subjectEducación para el desarrollo
dc.titleEl valor humano de la improvisación musical y su influencia en el desarrollo de los temas transversales en la educación obligatoria española
dc.title.alternativeThe human value of musical improvisation and its influence on the development of the interdisciplinary themes in the Spanish compulsory education
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.publisherVersionhttps://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=87417258009
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem