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dc.contributor.authorPalau, Montserrat
dc.date.accessioned2011-04-14T09:21:33Z
dc.date.available2011-04-14T09:21:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationPALAU, Montserrat. La ben plantada colonitzada: dones i qüestió nacional catalana. Anuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura: revista de recerca humanística i científica, 2010, núm. 21, p. 79-92ca_CA
dc.identifier.issn1130-4235
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/21690
dc.description.abstractEls relats nacionals, construïts amb discursos i símbols, difereixen segons la posició política que ocupen les nacions, com és el cas que s’analitza en aquest capítol, la qüestió nacional catalana, una nació sense estat, que té uns marcs estructurals i polítics que són els d’uns Estats nació, sobretot els d’Espanya. Els relats nacionals, també, difereixen segons els gèneres, ja que, en haver estat elaborats des de les polítiques d’identitat patriarcals, la feminitat, en aquests contexts, ha estat per tant construïda en relació als homes i la nació. Les dones no han estat reconegudes en els discursos sobre la nació ni en la seva dinàmica, d’aquí la sinèrgia entre reivindicacions nacionals i feministes. Les dones reprodueixen simbòlicament les nacions, i aquest és el cas català. La figura de la Ben plantada noucentista simbolitza la dona mare dins la casa que acaba sent la dona/pàtria dins la nació. Un relat identitari que estableix unes relacions de gènere concretes, de subordinació i colonització de les dones. Ara bé, al mateix temps, el relat de l’estat nació Espanya feminitza la nació sense estat catalana, també establint unes relacions de subordinació i colonització. Així, doncs, la Ben plantada nació catalana és, alhora, doblement colonitzada, com a dona i com nació.ca_CA
dc.description.abstractLos relatos nacionales, construidos con discursos y símbolos, difieren según la posición política que ocupan las naciones, como es el caso que se analiza en este capítulo, la cuestión nacional catalana, una nación sin estado, que tiene unos marcos estructurales y políticos que son los de unos Estados nación, sobre todo los de España. Los relatos nacionales, también, difieren según los géneros, puesto que, al haber sido elaborados desde las políticas de identidad patriarcales, la feminidad, en estos contextos, ha sido por lo tanto construida en relación a los hombres y la nación. Las mujeres no han sido reconocidas en los discursos sobre la nación ni en su dinámica, de aquí la sinergia entre reivindicaciones nacionales y feministas. Las mujeres reproducen simbólicamente las naciones, y este es el caso catalán. La figura de la ben plantada de finales del siglo XIX y principios del XX simboliza a la mujer madre dentro de la casa que acaba siendo la mujer/patria dentro de la nación. Un relato identitario que establece unas relaciones de género concretas, de subordinación y colonización de las mujeres. Ahora bien, al mismo tiempo, el relato del estado nación España feminiza a la nación sin estado catalana, también estableciendo unas relaciones de subordinación y colonización. Así, pues, la Ben plantada nación catalana es, a la vez, doblemente colonizada, como mujer y como nación.es
dc.description.abstractNational stories, which are built using rhetoric and symbols, differ depending on the political position occupied by nations, as in the case analysed in this article – the Catalan national question, a nation without a state, which has structural and political frameworks that are those of nation states, and especially those of Spain. National stories also differ according to gender. Because they have been produced based on patriarchal policies of identity, the state has therefore been built in terms of men and the nation in these contexts. Women have not been acknowledged in the rhetoric of the nation or in its dynamic, and this has led to the synergy between national and feminist struggles. Women symbolically reproduce nations, and this is true of Catalonia. The early twentieth-century figure of the Ben Plantada, the perfect woman, symbolises the mother within the home who becomes the woman/motherland of the nation. It is a tale of identity which establishes specific gender relations, with women subordinated and colonised. However, at the same time, the story of Spain as a nation state feminises the Catalan nation without a state, as well as creating relationships of subordination and colonisation. The Ben Plantada Catalan nation is therefore doubly colonised, as a woman and as a nation.en
dc.language.isocatca_CA
dc.publisherAgrupació Borrianenca de Culturaca_CA
dc.relation.isPartOfSeriesAnuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura: revista de recerca humanística i científica;21
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subject.otherNacionalsocialisme i dones
dc.subject.otherNoucentisme
dc.subject.otherDones -- Catalunya -- Història
dc.titleLa ben plantada colonitzada: dones i qüestió nacional catalanaca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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