Estratègies de llenguatge no sexista en programes electorals (2023)
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/207383
REVISTESMetadatos
Título
Estratègies de llenguatge no sexista en programes electorals (2023)Autoría
Fecha de publicación
2024Editor
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i PublicacionsISSN
1697-7750; 2340-4981Cita bibliográfica
Cuenca Ordinyana, M. J. (2024). Estrategias de lenguaje no sexista en programas electorales (2023). Cultura, Lenguaje Y Representación, 33, 97–118. https://doi.org/10.6035/clr.7728Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
En aquest article, analitzem l’ús d’estratègies de llenguatge no sexista en programes electorals presentats a les eleccions generals espanyoles de juliol de 2023 per determinar com es correlacionen amb la ... [+]
En aquest article, analitzem l’ús d’estratègies de llenguatge no sexista en programes electorals presentats a les eleccions generals espanyoles de juliol de 2023 per determinar com es correlacionen amb la ideologia política i fins a quin punt contribueixen a manifestar polarització ideològica. Analitzem els programes de tres partits d’esquerra (Sumar, PSOE, ERC) i tres de dreta (PP, Vox, Junts), dels quals dos són d’àmbit català (ERC, Junts). Comparem els resultats amb anàlisis prèvies de debat parlamentari. L’anàlisi quantitativa i qualitativa dels programes mostra que l’ús de marques de visibilització de les dones s’ha consolidat com un emblema de la ideologia d’esquerres, cosa que produeix un increment de freqüència d’ús, en detriment del masculí genèric. Entre els mecanismes de llenguatge no sexista, perden terreny els desdoblaments i s’incrementen col·lectius, genèrics i epicens, usats sovint de manera forçada o fins i tot incorrecta gramaticalment. [-]
This paper deals with the use of non-sexist strategies in manifestos of the Spanish general election of July 2023. The analysis of the strategies as compared with the use of generic masculine aims to ... [+]
This paper deals with the use of non-sexist strategies in manifestos of the Spanish general election of July 2023. The analysis of the strategies as compared with the use of generic masculine aims to determine how they correlate with political ideology andto what extent they contribute to manifesting ideological polarization. We analyze the programs of three left-wing parties (Sumar, PSOE, ERC) and three right-wing parties (PP, Vox, Junts), two of which are from the Catalan area (ERC, Junts). We compare the results with previous analyses of parliamentary debate. The quantitative and qualitative analysis of the manifestos shows that the use of non-sexist language has consolidated as an emblem of left-wing ideology, which produces an increase in the frequencyof useof non-sexist strategies and a decrease of generic masculine. Among the mechanisms of non-sexist language, doublings are losing ground and collectives, generics and epicenes are increasing, often used in a non-natural or even grammatically incorrect way. [-]
Publicado en
Cultura, Lenguaje y Representación, 2024, vol. 33Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- CLR_2024_núm.33 [17]