Liberté, Légalité, Souveraineté: Changing Meanings of an Allegory in Le Barbier’s Representations of the Déclaration des droits de l’Homme et du citoyen
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/205929/2024_Poulsen_Liberte.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/32616
comunitat-uji-handle4:10234/205861
REVISTESMetadata
Title
Liberté, Légalité, Souveraineté: Changing Meanings of an Allegory in Le Barbier’s Representations of the Déclaration des droits de l’Homme et du citoyenAuthor (s)
Date
2024Publisher
Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i PublicacionsBibliographic citation
Poulsen, F. E. (2024). Liberté, Légalité, Souveraineté: Changing Meanings of an Allegory in Le Barbier’s Representations of the Déclaration des droits de l’Homme et du citoyen: CHANGING MEANINGS OF AN ALLEGORY IN LE BARBIER’S REPRESENTATIONS OF THE DÉCLARATION DES DROITS DE L’HOMME ET DU CITOYEN. POTESTAS. Estudios Del Mundo Clásico E Historia Del Arte, 24(24). https://doi.org/10.6035/potestas.7824Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://www.e-revistes.uji.es/index.php/potestas/article/view/7824Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
This article analyzes three visual works representing the
1789 Declaration of the Rights of Man attributed to Le Barbier: two
paintings and one engraving. The article makes the hypothesis that
one painting was ... [+]
This article analyzes three visual works representing the
1789 Declaration of the Rights of Man attributed to Le Barbier: two
paintings and one engraving. The article makes the hypothesis that
one painting was executed shortly after the Declaration in August
1789, while the other was made after the engraving, dated November 5,
1790. Treating visual works as texts and combining methods in art history and intellectual history, the article’s main argument is that the two
paintings express different narratives and thereby different views on
sovereignty. Identifying the right allegory as a genius figure of liberty, the first painting presents her annunciating the Supreme Being’s natural rights to monarchical France. The engraving erroneously claims
the allegory to be the Law, while the setting is changed and the scepter
points to the Supreme Being, thereby giving legitimate sovereignty to
the National Assembly. This change marks an early representation of
Republican France. [-]
Este artículo analiza tres obras que representan la Declaración de los Derechos del Hombre y Ciudadano de 1789 de Le Barbier:
dos pinturas y un grabado. El artículo parte de la hipótesis de que uno de
los cuadros ... [+]
Este artículo analiza tres obras que representan la Declaración de los Derechos del Hombre y Ciudadano de 1789 de Le Barbier:
dos pinturas y un grabado. El artículo parte de la hipótesis de que uno de
los cuadros fue realizado poco después de la primera publicación
de la Declaración, en agosto de 1789, mientras que el otro es posterior
al grabado, fechado el 5 de noviembre de 1790. Estudiando las obras
a través de los métodos de Historia del Arte e Historia Intelectual, el
artículo evidencia que las dos pinturas expresan diferentes discursos
y, por tanto, diferentes puntos de vista sobre la autoridad. La alegoría
identificada como el Genio de la Libertad, el primer cuadro presenta los derechos naturales del Ser Supremo en la Francia monárquica.
El grabado afirma erróneamente que la alegoría debería ser entendida
como la Ley. Sin embargo, los cambios de los atributos, en particular
el cetro, sugieren que la lectura correcta debería ser al Ser Supremo,
otorgando así la soberanía legítima a la Asamblea Nacional. Este cambio marca una temprana representación en la Francia republicana. [-]
Is part of
POTESTAS. Estudios del Mundo Clásico e Historia del Arte, 24(24)Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess