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dc.contributor.authorSánchez Santiago, Martina
dc.contributor.otherCruz Ortiz, Mónica Valeria
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia
dc.date.accessioned2023-07-10T11:19:32Z
dc.date.available2023-07-10T11:19:32Z
dc.date.issued2023-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/203174
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2022/2023ca_CA
dc.description.abstractAdvances in information and communication technology (ICT), globalisation, market fluctuations and competitiveness have led organizations to decentralise and coordinate their work activities across different time zones, spaces and geographical boundaries (Mak & Kozlowski, 2019). This has given more visibility to virtual teams and how to lead them, through E-Leadership characterised by influencing at a distance using ICT. Their task is complex, as they must influence virtual teams by dealing with any drawbacks characteristic of the virtual context, with the aim of providing well-being and promoting good performance (Elyousfi et al., 2021). The aim of this systematic review is to find out how E-Leadership is able to influence the psychological well-being of virtual teams. For the elaboration of the systematic review we followed the PRISMA 2020 guidelines (Page et al., 2021), established a series of inclusion and exclusion criteria and conducted the search using the keywords (ELeadership, virtual team, well-being, psychological well-being).The databases used were ABI/INFORM Collection, Business Source (EBSCO), Scopus, PsycINFO and Web of Science, where a total of 172 articles published between 2003 and 2023 were located. Following the inclusion and exclusion criteria, 6 articles were obtained for the systematic review. The results showed that E-Leadership abilities: correct use of ICT, effective, regulated, detailed, efficient and empathic communication, emotional intelligence, health promotion and efficiency, provided vertical and horizontal trust, engagement and emotional wellbeing to virtual teams. In addition, the social resources of support and collaboration among virtual team members served the same function and enhanced performance. Therefore, E-Leadership abilities alone are important, but it also has to generate that feeling of "we-ness" from a distance, which is not easy, in order to influence the psychological well-being of virtual teams.ca_CA
dc.description.abstractLos avances tecnológicos de la información y comunicación (TIC), la globalización, las fluctuaciones del mercado y su competitividad, han hecho que las organizaciones se descentralicen y coordinen sus actividades laborales en diferentes zonas horarias, espacios y límites geográficos (Mak & Kozlowski, 2019). Esto ha dado más visibilidad a los equipos virtuales y a la forma de liderarlos, mediante el E-leadership, caracterizado por influenciar a distancia utilizando las TIC. Su labor es compleja, ya que debe liderar haciendo frente a cualquier inconveniente característico del contexto virtual, con la finalidad de proporcionar bienestar y promover un buen desempeño (Elyousfi et al., 2021). El objetivo de esta revisión sistemática es saber cómo el E-Leadership es capaz de influir en el bienestar psicológico de los equipos virtuales. Para la elaboración de la revisión sistemática se siguieron las directrices PRISMA 2020 (Page et al., 2021), se establecieron una serie de criterios de inclusión y exclusión y se realizó una búsqueda utilizando las palabras clave (E-leadership, virtual team, well-being, psychological well-being). Las bases de datos utilizadas fueron ABI/INFORM Collection, Business Source (EBSCO), Scopus, PsycINFO y Web of Science, donde se localizaron un total de 172 artículos publicados entre 2003 y 2023. Siguiendo los criterios de inclusión y exclusión, se obtuvieron 6 artículos para la revisión sistemática. En los resultados se obtuvo que las habilidades del E-leadership: correcto uso de las TIC, comunicación efectiva, regulada, detallada, eficaz y empática, inteligencia emocional, promoción de salud y eficiencia, proporcionaban confianza vertical y horizontal, engagement y bienestar emocional a los equipos virtuales. Además, los recursos sociales de apoyo y colaboración entre los miembros del equipo virtual tenían la misma función y aumentaban el desempeño. Por lo tanto, las habilidades del E-leadership por sí solas son importantes, pero también tiene que generar ese sentimiento de “nosotros” a la distancia, cosa que no es fácil, para así influir en el bienestar psicológico de los equipos virtuales.ca_CA
dc.format.extent7 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ca_CA
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.subjectE-Leadershipca_CA
dc.subjectE-leaderca_CA
dc.subjectvirtual teamca_CA
dc.subjectpsychological well-beingca_CA
dc.subjectequipo virtualca_CA
dc.subjectbienestar psicológicoca_CA
dc.titleHow E-Leadership influences the psychological well-being of virtual teamsca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


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