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dc.contributor.authorPoveda Ballester, Teresa
dc.contributor.otherGarcía Palacios, Azucena
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia
dc.date.accessioned2023-07-10T06:10:19Z
dc.date.available2023-07-10T06:10:19Z
dc.date.issued2023-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/203141
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2022/2023ca_CA
dc.description.abstractEmotional regulation consists of the individual's efforts, consciously or unconsciously, to influence the intensity and duration of their emotions with respect to the moment in which they arise, the experience they entail and their expression (Gross and Thompson, 2007). The most frequent disorders are related to emotional dysregulation processes. Therefore, interdisciplinary efforts should be made from early childhood as a form of prevention, and thus, reduce vulnerability to the manifestation of affective disorders. In this sense, the intervention program is aimed at preventing emotional symptomatology and improving emotional regulation strategies. It is a pilot feasibility study whose sample is composed of 22 participants from CEIP Penyagolosa aged between 8 and 10 years (X̅=8.86 and SD=0.69). In addition, 3 of them present anxious symptomatology to specific situations. The program consists of 6 sessions, with a total of 10 activities of 50 minutes each. To evaluate the effectiveness of the intervention, interviews were conducted with the families (of the emotionally affected students) as well as with the tutor. The following questionnaires were also designed: a) "Questionnaire for program evaluation" (students), b) "Questionnaire of achievement indicators" (tutor) and c) "Questionnaire of satisfaction with the sessions" (students). The results show that after the intervention, the emotionally affected students' fear and anxiety had decreased, and they showed a predisposition to attend class, while their academic performance had increased. In general, the students showed satisfaction with the program and an improvement in their knowledge about different emotional aspects, as well as the acquisition of new strategies for emotional regulation. Thus, for this group of participants, the program has been effective in allowing the acquisition of new concepts and strategies for the adequate management of emotions.ca_CA
dc.description.abstractLa regulación emocional consiste en los esfuerzos del individuo, de forma consciente o inconsciente, para influenciar en la intensidad y duración de sus emociones respecto al momento en el que surgen, la experiencia que conllevan y su expresión (Gross y Thompson, 2007). Los trastornos más frecuentes están relacionados con procesos de desregulación emocional. Por ello, deben realizarse esfuerzos interdisciplinarios desde la primera infancia como forma de prevención, y así, disminuir la vulnerabilidad a la manifestación de trastornos afectivos. En este sentido, el programa de intervención va dirigido a prevenir la sintomatología emocional y mejorar las estrategias de regulación emocional. Se trata de un estudio piloto de viabilidad cuya muestra se compone de 22 participantes del CEIP Penyagolosa de edades comprendidas entre 8 y 10 años (X̅=8,86 y DT=0,69). Por demás, 3 de ellos presentan sintomatología ansiosa ante situaciones concretas. El programa consta de 6 sesiones, con 10 actividades en total de 50 minutos cada una. Para evaluar la eficacia de la intervención se realizaron tanto, entrevistas a la familias (del alumnado afectado emocionalmente) como a la tutora. Así como, se diseñaron los siguientes cuestionarios: a)“Cuestionario para la evaluación del programa”(alumnado), b)”Cuestionario de Indicadores de logro” (tutora) y c)“Cuestionario de Satisfacción de las sesiones” (alumnado). Los resultados muestran como tras la intervención el miedo y ansiedad del alumnado afectado emocionalmente había disminuido, y mostraban predisposición por asistir a clase, al tiempo que, su rendimiento académico había aumentado. En general, el alumnado presenta una satisfacción con el programa y una mejora de los conocimientos acerca de diferentes aspectos emocionales, así como la adquisición de nuevas estrategias de regulación emocional. Así pues, para este grupo de participantes ha resultado eficaz permitiendo la adquisición de nuevos conceptos y estrategias para el adecuado manejo de emociones.ca_CA
dc.format.extent3 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ca_CA
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.subjectemotional regulationca_CA
dc.subjectinterventionca_CA
dc.subjectparticipants aged 8-10 yearsca_CA
dc.subjectpilot feasibility studca_CA
dc.subjectregulación emocionalca_CA
dc.subjectintervenciónca_CA
dc.subjectparticipantes entre 8-10 añosca_CA
dc.subjectestudio piloto de viabilidadca_CA
dc.subjectemotional regulationca_CA
dc.subjectinterventionca_CA
dc.subjectparticipants aged 8-10 yearsca_CA
dc.subjectpilot feasibility studyca_CA
dc.titleIntervention program for the improvement of emotional regulation in 4th grade students of CEIP Penyagolosaca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


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