“I told you all the time”: Revisiting the representation of Temple Drake’s traumatic abuse in William Faulkner’s Sanctuary
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/202716
REVISTESMetadades
Títol
“I told you all the time”: Revisiting the representation of Temple Drake’s traumatic abuse in William Faulkner’s SanctuaryAutoria
Data de publicació
2023Editor
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i PublicacionsISSN
1697-7750; 2340-4981Cita bibliogràfica
Dobre, E. M. (2023). «Se lo dije desde el primer momento!»: Temple Drake y la representación del abuso traumático en Santuario. Cultura, Lenguaje Y Representación, 30, 41-55. https://doi.org/10.6035/clr.6961Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió
info:eu-repo/semantics/publishedVersionParaules clau / Matèries
Resum
This article examines William Faulkner’s representation of traumatic abuse through his (anti)heroine Temple Drake (Sanctuary, 1931). First, I bring to the fore the material dimension of the character’s ... [+]
This article examines William Faulkner’s representation of traumatic abuse through his (anti)heroine Temple Drake (Sanctuary, 1931). First, I bring to the fore the material dimension of the character’s traumatic rape, as opposed to its classical consideration as a multi-valentculturalmetaphor (Patterson, 2002). Aided by insights from the field of trauma studies (Caruth 1995; Davis and Meretoja, 2020; Herman, 2015), I examine the clinical import the sexual assault had on the character’s psyche through a close reading of her dissociation-induced traumatic memories. Second, I turn to the way in which the text deals with the representation of an event fraught with referential impasses. Specifically, in dealing with the elision of Temple’s violation, disclosed not at the moment of its occurrence, but in the last scenes of the novel, I establish a parallelism between the aesthetic encoding of the traumatic event and its psychological processing. I argue that the purported narrative effacement of the abuse parallels the way in whichthe protagonist mentally absents herself from the scene of the attack, thus failing to adaptively integrate said attack into consciousness. Further, I posit that the author counters the narratorial silencing of the rape via metonymic indexes enmeshed in the textual fabric referencing the assault. Thus, the novelretains the same fragmentary reminiscing of the abuse as the character exhibits. Finally, I conclude that, ineliding the violation scene, Faulkner carries out a prima facieprocess of erasure of atraumatic event, only to reckon with its representational demands. [-]
Este artículo examina la representación literaria del abuso traumático de la (anti)heroína de William Faulkner, Temple Drake (Santuario,1931). En primer lugar, mi lectura aborda la violación traumática que sufre el ... [+]
Este artículo examina la representación literaria del abuso traumático de la (anti)heroína de William Faulkner, Temple Drake (Santuario,1931). En primer lugar, mi lectura aborda la violación traumática que sufre el personaje a través de su dimensión material, en contraposición a su consideración clásica como metáfora multivalente (Patterson, 2002).Así, a través de postulados de los estudios del trauma (Caruth 1995; Davis y Meretoja, 2020; Herman, 2014), analizo la repercusión de la agresión sexual en la psique del personaje, a través de una lectura de sus recuerdos postraumáticos. En segundo lugar, considero la manera en que el texto aborda la representación de un acontecimiento cargado de impasses referenciales. En concreto, al elidir la escena de la violación de Temple, revelada no en el momento de su ocurrencia, sino en las últimas escenas de la novela, establezco un paralelismo entre la codificación estética que el autor lleva a cabo del evento traumático, y el procesamiento psicológico de la víctima. En concreto, sostengo que la omisión narrativa del abuso sexual, reproduce el proceso de disociación de la protagonista, es decir, el modo en el cual ésta se ausenta mentalmente de la escena del ataque. Además, sostengo que el autor contrarresta la supresión textual de la violación mediante índices metonímicos incrustados en el tejido textual que hacen referencia a la agresión. Por último, concluyo que, a través de su novela, Faulkner ofrece un estudio formidable acerca de las exigencias y tensiones narrativas que conlleva la representación de eventos psicológicamente disruptivos. [-]
Publicat a
Cultura, Lenguaje y Representación, 2023, vol. 30Drets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- CLR_2023_núm.30 [20]