Institutional promotion of research in Humanities and Social Sciences in Spain: SINC news agency of the Spanish Science and Technology Foundation-FECYT
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Institutional promotion of research in Humanities and Social Sciences in Spain: SINC news agency of the Spanish Science and Technology Foundation-FECYTAutoría
Fecha de publicación
2022Editor
Universidad Complutense de MadridISSN
1988-2696Cita bibliográfica
López-Cantos F. (2022). Institutional promotion of research in Humanities and Social Sciences in Spain: SINC news agency of the Spanish Science and Technology Foundation-FECYT. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 103-115. https://doi.org/10.5209/esmp.77145Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
scientific culture | science communication | scientific journalism | science | humanities | social sciences | scientific policy | research | universities | institutional communication | cultura científica | comunicación de la ciencia | periodismo científico | ciencia | humanidades | ciencias sociales | política científica | investigación | universidades | comunicación institucional
Resumen
For a few decades now, the general finding of the decline in “humanistic” areas of knowledge in most countries has been
recurrent, while guided teaching and research around disciplines understood as more “scientifi ... [+]
For a few decades now, the general finding of the decline in “humanistic” areas of knowledge in most countries has been
recurrent, while guided teaching and research around disciplines understood as more “scientific”–particularly those grouped in the
STEM area and those related to Health and Biomedicine– have become increasingly popular. The widespread perception of the low
utility and social application of humanistic knowledge, as well as its lack of scientific rigor, is not only common among citizens but also
very prevalent among the research community, especially in the design of institutional policies for the social promotion of knowledge
and scientific culture. In this study, we analyze the communicative strategy of research promotion at the SINC news agency, as a
sample of the institutional policies that are promoted by Spanish public institutions in relation to the Humanities and Social Sciences
areas. To this end, we use a methodological strategy that combines the quantitative and qualitative analysis of the contents understood
as “humanistic” published in SINC and compare it with a sample of those perceived as more “scientific”. The results of the analysis
confirm the low institutional interest in the promotion of “humanistic” knowledge by the SINC news agency of the Spanish Science
and Technology Foundation (FECYT). [-]
Desde hace décadas es recurrente la constatación generalizada del declive de las áreas de conocimiento "humanísticas" en la mayoría de los países, al tiempo que se tiende más a orientar la enseñanza y la investigación ... [+]
Desde hace décadas es recurrente la constatación generalizada del declive de las áreas de conocimiento "humanísticas" en la mayoría de los países, al tiempo que se tiende más a orientar la enseñanza y la investigación en torno a disciplinas entendidas como mas "científicas", especialmente las agrupados en el área STEM, y las relacionadas con la Salud y la Biomedicina. La percepción generalizada de la escasa utilidad y aplicación social del conocimiento humanístico, así como su falta de rigor científico, no sólo es común entre la ciudadanía si no también es muy persistente entre la propia comunidad investigadora y, especialmente, en el diseño de las políticas institucionales para la promoción social del conocimiento y la cultura científica. En esta investigación, analizamos la estrategia comunicativa de promoción de la investigación de la agencia de noticias SINC, como muestra de las políticas institucionales que se promueven desde las instituciones públicas españolas, en relación al conocimiento propio de las áreas de Humanidades y Ciencias Sociales. Para ello, utilizamos una estrategia metodológica que combina el análisis cuantitativo y cualitativo de los contenidos entendidos como "humanísticos" publicados en SINC y lo comparamos con una muestra de los percibidos como más "científicos". Los resultados del análisis confirman el escaso interés institucional en la promoción del conocimiento "humanístico" desde la agencia de noticas SINC de la Fundación Española de Ciencia y Tecnología (FECYT). [-]
Publicado en
Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 103-115Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
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