Intervention proposal on affective responsibility for high school and vocational training students in Camp de Morvedre
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
Intervention proposal on affective responsibility for high school and vocational training students in Camp de MorvedreAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaFecha de publicación
2022-07-12Editor
Universitat Jaume IResumen
Affective responsibility is a term that has now gained prominence thanks to the rise of
psychological divulgation in social networks. This term refers to the care of emotions and
dialogue that appear in any type of ... [+]
Affective responsibility is a term that has now gained prominence thanks to the rise of
psychological divulgation in social networks. This term refers to the care of emotions and
dialogue that appear in any type of bond, that is, considering the emotions of the other
and taking responsibility for the consequences that our actions and words have on our
bonds. The lack of affective responsibility in our bonds may cause them to become
unhealthy, understanding healthy as fruitful, where the person can grow, have security
to express themselves and be without fear of being judged, thus favoring a good
communication for resolving possible conflicts.
Therefore, the objective of this intervention plan is to provide students with the tools to
put affective responsibility into practice in their relationships, to be aware of acts of
affective irresponsibility and thus be able to make decisions regarding these bonds. The
intervention plan incorporates training on different topics associated with the possible
origin of the affective responsibility or its lack. We will talk about the different attachment
styles, childhood wounds, social mandates, the myths of the romantic love and the selfesteem problems that could explain the ways that each one has to communicate and to
relate to their bonds. [-]
La responsabilidad afectiva es un término que en la actualidad ha cobrado protagonismo
gracias al auge que ha tenido la divulgación psicológica en las redes sociales. Este
término hace referencia al cuidado de las ... [+]
La responsabilidad afectiva es un término que en la actualidad ha cobrado protagonismo
gracias al auge que ha tenido la divulgación psicológica en las redes sociales. Este
término hace referencia al cuidado de las emociones y el dialogo que aparecen en
cualquier tipo de vinculo, es decir, tener en cuenta las emociones del otro y
responsabilizarse de las consecuencias que tienen nuestros actos y palabras sobre
nuestros vínculos. La falta responsabilidad afectiva en nuestros vínculos puede provocar
que estos puedan llegar a no ser sanos, entendiendo sanos como fructíferos, donde la
persona puede crecer, tener seguridad para expresarse y ser sin miedo a ser juzgado,
favoreciendo así una buena comunicación para la resolución de los posibles conflictos.
Por tanto, el objetivo de dicho plan de intervención es dotar a los alumnos de
herramientas para poner en práctica la responsabilidad afectiva en sus relaciones,
percatarse de los actos de irresponsabilidad afectiva y con ello, tomar decisiones
respecto a estos vínculos. Dicho plan de intervención incorpora formación acerca de
diferentes temáticas asociadas al posible origen de la responsabilidad afectiva, o su
falta. Se hablará de los estilos de apego, heridas de la infancia, mandatos sociales, los
mitos del amor romántico y problemas de autoestima que podrían explicar las formas
que tiene cada uno de comunicarse y relacionarse con sus vínculos. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2021/2022
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1100]