Media success variables of social movements. The 15-M and the PAH in Spain
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Media success variables of social movements. The 15-M and the PAH in SpainFecha de publicación
2022Editor
Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de ComunicacionesCita bibliográfica
Iranzo, A. & Espinar Ruiz, E. (2022). Media success variables of social movements. The 15-M and the PAH in Spain. Cuadernos.info, (51), 246-267. https://doi.org/10.7764/cdi.51.27347Tipo de documento
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Resumen
The aim of this article is to compare the mainstream news media treatment of two Spanish social movements: the 15-M (or Indignados) and the Platform of People Affected by Mortgages (PAH, by its Spanish acronym). The ... [+]
The aim of this article is to compare the mainstream news media treatment of two Spanish social movements: the 15-M (or Indignados) and the Platform of People Affected by Mortgages (PAH, by its Spanish acronym). The media portrayal of the 15-M has been the subject of several studies. However, the comparative perspective has been quite absent, despite its possibilities in offering relevant information on variables that may affect how media portray social movements. With this objective, we applied a quantitative content analysis to a sample of news items published in the digital editions of the most relevant Spanish mass media. The results question the protest paradigm, given the mostly positive or neutral media treatment received by both social movements. Nevertheless, the portrayal of the PAH is significantly more favorable, which is derived from the combination of both disruptive (to attract the media) and institutional (to get positive treatment) tactics. This combination is reinforced through the PAH’s communication strategy. [-]
El objetivo de este artículo es comparar el tratamiento mediático de dos movimientos sociales españoles: el 15-M (o Indignados) y la Plataforma de Afectados por la Hipoteca (PAH). La cobertura periodística del 15-M ... [+]
El objetivo de este artículo es comparar el tratamiento mediático de dos movimientos sociales españoles: el 15-M (o Indignados) y la Plataforma de Afectados por la Hipoteca (PAH). La cobertura periodística del 15-M ha sido objeto de muchos estudios. Sin embargo, el análisis comparativo ha sido muy poco utilizado, a pesar de sus posibilidades para ofrecer información relevante sobre las variables que pueden influir en cómo los medios retratan los movimientos sociales. Con este propósito, se ha aplicado un análisis de contenido cuantitativo a una muestra de noticias publicadas en las ediciones digitales de los medios de comunicación más relevantes de España. Los resultados cuestionan el paradigma de la protesta, dado el trato mediático mayoritariamente positivo o neutral recibido por ambos movimientos sociales. No obstante, la representación de la PAH es significativamente más favorable, lo que se deriva de la combinación de tácticas disruptivas (para atraer a los medios) e institucionales (para obtener un trato positivo). Esta combinación se refuerza mediante la estrategia comunicativa de la PAH. [-]
Publicado en
Cuadernos.info. 2022, 51Entidad financiadora
Universitat Jaume I
Código del proyecto o subvención
UJI-B2019-13
Título del proyecto o subvención
Communication for social change and media education in the face of hate speech about gender and immigration: analysis of public speeches in the period 2016-2019
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
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