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dc.contributor.authorCERVI, LAURA
dc.contributor.authorTejedor, Santiago
dc.contributor.authorMARÍN-LLADÓ, CARLES
dc.date.accessioned2021-11-21
dc.date.accessioned2022-04-04T16:33:38Z
dc.date.available2022-04-04T16:33:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationCervi, L., Tejedor, S., & Marín Lladó, C. (2021). TikTok and the new language of political communication. Cultura, Lenguaje Y Representación, 26, 267-287. https://doi.org/10.6035/clr.5817
dc.identifier.issn1697-7750
dc.identifier.issn2340-4981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/197210
dc.description.abstractPolitical parties struggle to reconnect to Young people by using social networks. Acknowledging that 2020 has been the year of TikTok, most Spanish political parties have joined this social network: Podemos, with 191.400 followers and 3.1 million likes, isthe most followed political party on this platform. Using multimodal content analysis, this paper aims at analyzing how the party is using this social network, and for which purposes, placing the attention on how Podemos has adapted to TikTok specificities in terms of both language and technical affordances. Results show that while the party perfectly adapts to TikTok’s specific language and technical affordances (special effects, etc.), instead of focusing on entertainment, the platform’s main genre, it uses TikTok as a showcase for political activities, failing in favoring a renovating relationship with users. However, politics is represented through the game frame, that is to say,dramatized as a battlefield between Good and Evil, whichstrengthensthe populist dichotomous vision of the world, endorsing emotional response. In this sense, it is possible to conclude that, although Podemos mainly displays political content, this content falls into the category of politainment. Considering that present trends in usage rates suggest that the short-video format is the future of social media, we might expect an increase in politainmement content.en_US
dc.description.abstractLos partidos políticos luchan por conectar con los jóvenes a través del uso de las redes sociales. 2020 ha sido el año de TikTok y, por esta razón, la mayoría de los partidos políticos españoles ha querido estar presente. Podemos, con 191.400 seguidores y 3,1 millones de me gusta, es la formación política que más destaca. A partir del análisis de contenido multimodal, este artículo analiza la manera en que Podemos utiliza esta red social, con qué finalidad y cómo se ha adaptado a sus técnicas y lenguaje. Podemos se ha acoplado perfectamente al argot de TikTok y a todas sus especificidades técnicas (efectos especiales, etc.), si bien los resultados muestran que en lugar de centrarse en el entretenimiento –razón principal de la plataforma–,utiliza TikTok como escaparate de sus actividades políticas, dejando de lado la verdadera forma de relación entre los usuarios. Sin embargo, la política se representa a través del game frame, es decir, dela dramatización en el campo de batalla entre el bien y el mal, dicotomía que refuerza la visión populista del mundo mediante una respuesta básicamente emocional. A pesar de que el contenido del Podemos en esta red social es sobre todo político, lo cierto es que ese contenido entraría en la categoría de politainment (entretenimiento político). Teniendo en cuenta que las tendencias actuales sugieren que el formato del vídeo corto es el futuro de las redes sociales, se espera que haya un aumento claro del politainmenten TikTok.es_ES
dc.format.extent267-287
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions
dc.relation.isPartOfCultura, Lenguaje y Representación, 2021, vol. 26
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectTikTok
dc.subjectpolitical communication
dc.subjectyoung people
dc.subjectsocial networks
dc.subjectPodemos
dc.subjecttechnopopulism
dc.subjectcomunicación política
dc.subjectjóvenes
dc.subjectredes sociales
dc.subjecttecnopopulismo
dc.titleTikTok and the new language of political communicationen_US
dc.title.alternativeTikTok y el nuevo lenguaje de comunicación política: el caso de Podemos
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi10.6035/clr.5817
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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