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dc.contributor.authorMartin-Requejo, Katya
dc.contributor.authorSantiago-Ramajo, Sandra
dc.date.accessioned2021-12-10
dc.date.accessioned2022-04-04T10:22:59Z
dc.date.available2022-04-04T10:22:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMartin-Requejo, K., & Santiago-Ramajo, S. (2021). Últimos avances científicos de los efectos neuropsicológicos de la educación musical . ARTSEDUCA, (31), 275 - 286. https://doi.org/10.6035/artseduca.5976
dc.identifier.issn2254-0709
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/197167
dc.description.abstractNeuroscience and neuropsychology have been showing the benefits of music at a neuroanatomical and neurofunctional level, as well as on the academic performance of students. Most of this evidence has been obtained through retrospective studies based on the study of people with musical training. Therefore, and considering that the impact of music is greater during childhood, there are more and more experimental studies that, implementing musical programs, are demonstrating the causal benefits on neuropsychological processes and on academic performance. However, the results continue to be mixed and there is a lack of evidence regarding the effect of a non-instrumental and creative music education on children in the primary stage. Knowing the causal relationships involved would be very valuable for the educational community, thus favoring the design and implementation of transversal music programs based on scientific knowledge and aimed at influencing the underlying neuropsychological processes in learning and improving the academic performance of school children.en_US
dc.description.abstractLa neurociencia y neuropsicología han ido evidenciando los beneficios de la música a nivel neuroanatómico y neurofuncional, así como sobre el rendimiento académico de los alumnos. La mayoría de estas evidencias se han obtenido mediante estudios retrospectivos basados en el estudio de personas con formación musical. Por ello, y contemplando que el impacto de la música es mayor durante la infancia, cada vez son más los estudios experimentales que, implementando programas musicales, están demostrando los beneficios causales sobre procesos neuropsicológicos y sobre el rendimiento académico. Sin embargo, los resultados continúan siendo poco concluyentes y faltan evidencias respecto al efecto de una educación musical no instrumental y creativa en niños de la etapa de Primaria. Conocer las relaciones de causalidad implicadas resultaría muy valioso para la comunidad educativa, favoreciendo así el diseño e implementación de programas musicales transversales fundamentados en conocimientos científicos y orientados a incidir sobre los procesos neuropsicológicos subyacentes en el aprendizaje y mejorar el rendimiento académico de niños de la etapa escolar.es_ES
dc.format.extent275 - 286
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectmúsica
dc.subjectneuropsicología
dc.subjectneurodesarrollo
dc.subjecteducación
dc.subjectmusic
dc.subjectneuropsychology
dc.subjectneurodevelopment
dc.subjecteducation
dc.titleÚltimos avances científicos de los efectos neuropsicológicos de la educación musicales_ES
dc.title.alternativeLatest scientific advances in the neuropsychological effects of music educationen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi10.6035/artseduca.5976
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.ispartofARTSEDUCA 31


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