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dc.contributor.authorArenas Loera, Eva Paola
dc.contributor.authorAguirre Ortiz, Mayra Georgina
dc.date.accessioned2021-11-26
dc.date.accessioned2021-12-22T09:01:56Z
dc.date.available2021-12-22T09:01:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationArenas Loera, E. P., & Aguirre Ortiz, M. G. (2021). Epistemología feminista en la psicología mexicana, una discusión pendiente. Asparkía. Investigació Feminista, (39), 255-275. https://doi.org/10.6035/asparkia.5475
dc.identifier.issn1132-8231
dc.identifier.issn2340-4795
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/196308
dc.description.abstractThe lack of discussion about a feminist epistemology within the Mexican psychology is examined. It is argued that female Mexicans psychologists were very few, mainly in the first half of the XX century. The ones that occupied certain positions do not necessarily achieve to appreciate their inequalities. Consequently, they attached themselves to patriarchal practices that enhanced the reproduction of essentialists theories and standardized methodological approaches. Also, psychoanalysis was adopted as unique possible theory, keeping away a feminist epistemology from the reflection. It´s concluded that within Mexican psychology, in contrast to the situated knowledge approach, any discussion that question the hegemony of the validated practices is excluded; and that later analysis attempts, in contrast to the feminist epistemology proposal, are not enough to place the knowledge from the subject perspective. It is recognized that gender analysis must be discussed taking aspects like a ethnic group, social class, age, and historical moment.en_US
dc.description.abstractSe examina la ausencia de discusión sobre epistemología feminista en la psicología mexicana. Se argumenta que las psicólogas mexicanas fueron muy pocas sobre todo en la primera mitad del siglo XX. Aquellas que accedieron a ciertas posiciones no necesariamente lograron distinguir sus desigualdades. Como consecuencia, se adhirieron a prácticas patriarcales que promovieron la reproducción de teorías esencialistas y aproximaciones metodológicas estandarizadas. También se adoptó el psicoanálisis como única teoría posible, dejando fuera la reflexión sobre una epistemología feminista. Se concluye que, en la psicología mexicana, a diferencia del conocimiento situado, se excluye cualquier discurso que cuestione la hegemonía de las prácticas validadas; y que los intentos de análisis posteriores, a diferencia de la propuesta de la epistemología feminista, no alcanzan para posicionar el conocimiento desde la vivencia del sujeto. Se reconoce que el análisis de género requiere discutirse involucrando otros aspectos como etnia, clase social, edad y el momento histórico.es_ES
dc.format.extent20 p.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions
dc.relation.isPartOfAsparkía: investigació feminista, 2021, núm. 39
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectPsicología mexicana
dc.subjectepistemología feminista
dc.subjectconocimiento situado
dc.titleEpistemología feminista en la psicología mexicana, una discusión pendientees_ES
dc.title.alternativeHistorical Approach to Mexican Feminist Psychology, a Pending Discussionen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6035/asparkia.5475
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.ispartofEva Paola Arenas Loera, Mayra Georgina Aguirre Ortiz 39


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