Combining Multimodal Techniques to Approach the Study of Academic Lectures: A Methodological Reflection
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/195747/77185.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Combining Multimodal Techniques to Approach the Study of Academic Lectures: A Methodological ReflectionAutoría
Fecha de publicación
2021-06-28Editor
Spanish Association of English Studies (AEDEAN)ISSN
0210-6124; 1989-6840Cita bibliográfica
Bernad-Mechó, E. (2021). Combining multimodal techniques to approach the study of academic lectures: A methodological reflection. Atlantis. Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies, 43(1),178-198. DOI: http://doi.org/10.28914/Atlantis-2021-43.1.10Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://atlantisjournal.org/index.php/atlantis/article/view/749Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
This article offers a methodological reflection on the use of multimodal techniques for the study of academic lectures. Three distinct multimodal approaches have been put forward to explore the use of language holis ... [+]
This article offers a methodological reflection on the use of multimodal techniques for the study of academic lectures. Three distinct multimodal approaches have been put forward to explore the use of language holistically, namely, multimodal social semiotics (MSS), multimodal discourse analysis (MDA) and multimodal interaction analysis (MIA). These approaches differ in their main focus—the social context, the system of semiotic resources available to the speakers and the social actors, respectively—and the tools they provide to conduct multimodal analyses. To exemplify how analyses may be conducted within each of the paradigms in the context of academic lectures in English, I examine an excerpt extracted from an African-American history lecture from Yale University by a native English speaker in which he organizes his discourse in between content sections. Through the use of short multimodal transcriptions, I discuss how MSS can be used for reflections on the social contexts of academic lectures, MDA describes the use of semiotic resources employed by the lecturers, and MIA can be used to look into how lecturers structure their speech into sequences of actions. Ultimately, I suggest a combination of multimodal methodologies to obtain a broader account of the intricacies of discourse in academic settings. [-]
Este artículo ofrece una reflexión metodológica sobre el uso de técnicas multimodales para el estudio de clases universitarias. Existen tres enfoques metodológicos para el estudio holístico del lenguaje: la semiótica ... [+]
Este artículo ofrece una reflexión metodológica sobre el uso de técnicas multimodales para el estudio de clases universitarias. Existen tres enfoques metodológicos para el estudio holístico del lenguaje: la semiótica social multimodal o multimodal social semiotics (MSS), el análisis del discurso multimodal o multimodal discourse analysis (MDA) y el análisis de la interacción multimodal o multimodal interaction analysis (MIA). Estos enfoques difieren en sus principales focos de atención—el contexto social, el sistema de recursos semióticos disponible para la comunidad de hablantes y los agentes sociales, respectivamente—y las herramientas que proporcionan para llevar a cabo análisis multimodales. Para ejemplificar cómo se pueden llevar a cabo análisis dentro de cada uno de estos paradigmas en el contexto de las clases universitarias en inglés, examino un fragmento extraído de una clase de historia
afroamericana de la Universidad de Yale impartida por un hablante nativo del inglés, fragmento en el cual el profesor organiza su discurso entre secciones de contenido. A través de transcripciones multimodales breves, trato el modo en que el MSS puede ser utilizado para ofrecer reflexiones sobre los contextos sociales de las clases universitarias, el MDA describe el uso de recursos semióticos utilizados por el profesorado, y el MIA puede ser usado para indagar en la estructuración del discurso del profesorado en secuencias de acciones. En último término, propongo una combinación de estas metodologías multimodales para obtener una visión más amplia de las complejidades del discurso en contextos académicos. [-]
Publicado en
Atlantis. Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies, 2021, vol. 43, no 1Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [309]
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autoría o Palabra clave.
-
Engaging audiences in the digital age : A proposal for students’ training in multimodal literacies using YouTube research dissemination videos
Girón-García, Carolina; Bernad-Mechó, Edgar Universidad de Granada (2024-01-31)Science dissemination with online videos has become an essential skill for both researchers and students. Learning the language of science dissemination videos entails more than just understanding their linguistic nature. ... -
Towards developing multimodal literacies in the ESP classroom: methodological insights and practical applications
Crawford Camiciottoli, Belinda; Fortanet-Gomez, Inmaculada De Gruyter (2021)In this article, we provide an introduction to this special issue of Multimodal Communication entitled “Multimodal approaches in ESP: Innovative research and practice”. The Special Issue showcases innovative research ... -
Anti-Child Trafficking Messages in Music: A Multimodal Critical Discourse Analysis
Carda Viciedo, Paula Universitat Jaume I (2021-06-10)The huge social impact of technological networks has manifested how useful multimodality is in contemporary communication and in its meaning-making process. Over the last years, some multimodal studies have focused on ...