Academic writing and publishing: A focus on Spanish English-linguistics scholars’ self-reported attitudes, practices and perceptions as regards academic life and the creation and publication of their research articles
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/194916/Edo_Marza_2021_Academic.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Academic writing and publishing: A focus on Spanish English-linguistics scholars’ self-reported attitudes, practices and perceptions as regards academic life and the creation and publication of their research articlesAutoría
Fecha de publicación
2021-07-22Editor
John Benjamins Publishing CompanyISSN
0213-2028Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/resla.18037.edoVersión
info:eu-repo/semantics/acceptedVersionPalabras clave / Materias
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
Resumen
Among the challenges facing scholars at university today, producing
quantity and quality publications with the highest possible impact is
probably perceived by most of them as the greatest. This pressure places
s ... [+]
Among the challenges facing scholars at university today, producing
quantity and quality publications with the highest possible impact is
probably perceived by most of them as the greatest. This pressure places
scholars before the well-known “publish or perish” dilemma, which each
academic may perceive, confront and approach differently. This study aims
to disclose and depict the reality behind the hand that writes, in particular,
the attitudes, practices and perceptions of Spanish English-linguistics
scholars in Spanish public universities regarding academic life and the
creation and publication of their research articles. Accordingly, the human,
perceptual and psycho-affective dimensions have proved essential in this
study. The paper provides an overall view of the situation by summarising
the quantitative findings of an extensive Questionnaire, as well as the
qualitative outcomes obtained from a subsequent e-interview to scholars
occupying different positions at Spanish public university, and provides an
evidence-based foundation to foster more “author-friendly” practices. [-]
Entre los desafíos a los que se enfrentan los académicos en la universidad actual, la cantidad y
calidad de publicaciones producidas y el hecho de que éstas obtengan el mayor impacto posible
es probablemente percibido ... [+]
Entre los desafíos a los que se enfrentan los académicos en la universidad actual, la cantidad y
calidad de publicaciones producidas y el hecho de que éstas obtengan el mayor impacto posible
es probablemente percibido por la mayoría de ellos como el más acuciante. Esta presión coloca
a los académicos ante el conocido dilema de “publicar o perecer”, que cada uno puede perci-
bir, enfrentar y abordar de manera diferente. Este estudio tiene como objetivo revelar y mostrar
la realidad detrás de la mano que escribe, en particular, las actitudes, prácticas y percepciones
de los académicos españoles de lingüística inglesa en las universidades públicas españolas con
respecto a la vida académica y a la creación y publicación de sus artículos de investigación. En
consecuencia, las dimensiones humana, perceptiva y psicoafectiva han demostrado ser esencia-
les en este estudio. El artículo proporciona una visión general de la situación al desgranar los
resultados cuantitativos obtenidos mediante un extenso cuestionario, así como los resultados
cualitativos originados en una entrevista electrónica posterior a académicos que ocupan dife-
rentes puestos en la universidad pública española, y sienta las bases para fomentar prácticas más
“amigables con el autor” basadas en las evidencias obtenidas. [-]
Publicado en
Revista Española de Lingüística Aplicada (RESLA). Vol. 34, núm. 1, jul 2021, pàg. 83 - 118Derechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [309]