Mostrar el registro sencillo del ítem
Pedagogies alternatives i pràctiques d’aula en educació infantil: la veu dels docents
dc.contributor.author | Benages-Garcia, Laura | |
dc.contributor.author | Sanahuja Ribés, Aida | |
dc.date.accessioned | 2021-03-12T19:09:25Z | |
dc.date.available | 2021-03-12T19:09:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | BENAGES-GARCIA, Laura; SANAHUJA-RIBÉS, Aida. Pedagogies alternatives i pràctiques d’aula en educació infantil: la veu dels docents. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 2021, vol. 14, núm. 1, p. 1-18 | ca_CA |
dc.identifier.issn | 2013-2255 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10234/192531 | |
dc.description.abstract | INTRODUCCIÓ. El present article té com a propòsit indagar sobre les pràctiques de trenta-cinc docents d’educació infantil que desenvolupen pedagogies alternatives a l’aula en la província de Castelló (Espanya). El que es pretén conèixer és: 1) Com treballen a l’aula? Quines són les seues pràctiques, els espais d’aprenentatge, la gestió del temps, els recursos que utilitzen, les estructures d’agrupaments, els continguts curriculars, la metodologia i l’avaluació? 2) Per què ho fan així? Quines creences, actituds, valors, percepcions i experiències tenen? 3) Quin rol juguen els infants i l’adult en les pedagogies alternatives? MÈTODE. La metodologia ha sigut qualitativa. Es tracta d’un estudi descriptiu. La informació s’ha recollit mitjançant trenta-cinc entrevistes semiestructurades i s’ha analitzat mitjançant la ferramenta ATLAS.ti. RESULTATS. Els resultats donen veu als docents d’educació infantil, els quals expliquen com porten a terme les pràctiques d’aula seguint els principis i elements de les pedagogies alternatives. CONCLUSIÓ. En les conclusions es pot veure com els docents es troben en un canvi per desenvolupar i materialitzar, en la seua aula, els principis de les pedagogies alternatives. Tot açò suposa un canvi de mirada cap a l’infant, per tal d’avançar cap a l’escola que volen. | ca_CA |
dc.description.abstract | INTRODUCCIÓN. El presente artículo tiene como propósito indagar sobre las prácticas de 35 docentes de educación infantil que desarrollan pedagogías alternativas en el aula en la provincia de Castellón (España). Se pretende conocer: en primer lugar ¿Cómo trabajan en el aula?, en este artículo se describen sus prácticas, dando a conocer el espacio, la gestión del tiempo, los recursos que utilizan, las estructuras de agrupamientos, los contenidos curriculares, la metodología y la evaluación que siguen; en segundo lugar ¿Por qué lo hacen así? ¿Qué creencias, actitudes, valores, percepciones y experiencias tienen?; para terminar ¿Qué rol juegan los niños y el adulto en las pedagogías alternativas? MÉTODO. La metodología ha sido cualitativa. Se trata de un estudio descriptivo. La información ha sido recogida mediante 35 entrevistas semiestructuradas y analizadas mediante la herramienta ATLAS.ti. RESULTADOS. Los resultados dan voz a los docentes de educación infantil, los cuales explican cómo llevan a cabo las prácticas de aula siguiendo los principios y elementos de las pedagogías alternativ. CONCLUSIÓN. En las conclusiones se puede ver como los docentes están en proceso de cambio para desarrollar y materializar, en su aula, los principios de las pedagogías alternativas. Todo esto supone un cambio de mirada hacia el niño, para avanzar hacia la escuela que quieren. | ca_CA |
dc.description.abstract | INTRODUCTION. The aim of this paper is to examine the classroom practices carried out by 35 early childhood teachers in the region of Castellon (Spain) who apply alternative pedagogies. The focus will be: 1) How do these early childhood teachers work in the classroom? How do they describe the use of the space, the time, the means, the grouping structures, the curricular content, the methodology and the evaluation? 2) Why do they do things in this way? What are their believes, attitudes, values, perceptions, and experiences? What roles do the children and adults play in these alternative pedagogies? METHOD. This descriptive study applies a qualitative methodology. The information was collected through 35 semi-structured interviews and analyzed with the ATLAS.ti tool. RESULTS. The results reflect the views of the early childhood teachers who explain how they apply these alternative pedagogies in the classroom. CONCLUSION. The conclusions show how the teachers apply alternative pedagogies in the classroom. These practices entail a change of attitude towards the child in the process of establishing the kind of school that the teachers want. | ca_CA |
dc.format.extent | 18 p. | ca_CA |
dc.format.mimetype | application/pdf | ca_CA |
dc.language.iso | cat | ca_CA |
dc.publisher | Universitat de Barcelona: Institut de Ciències de l'Educació | ca_CA |
dc.relation.isPartOf | REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 2021, vol. 14, núm. 1, p. 1-18 | ca_CA |
dc.rights | © 2021 Les autores. Aquest article és d'accés obert subjecte a la llicència de Reconeixement 4.0 Internacional Creative Commons, la qual permet utilitzar, distribuir i reproduir per qualsevol mitjà sense restriccions sempre i quan se citi adequadament l’obra original. | ca_CA |
dc.rights | Atribución 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogies alternatives | ca_CA |
dc.subject | pràctica docent | ca_CA |
dc.subject | docents | ca_CA |
dc.subject | educació infantil | ca_CA |
dc.subject | recerca qualitativa | ca_CA |
dc.subject | pedagogías alternativas | ca_CA |
dc.subject | práctica docente | ca_CA |
dc.subject | docentes | ca_CA |
dc.subject | educación infantil | ca_CA |
dc.subject | investigación cualitativa | ca_CA |
dc.subject | alternative pedagogies | ca_CA |
dc.subject | teaching practices | ca_CA |
dc.subject | teachers | ca_CA |
dc.subject | pre-school | ca_CA |
dc.subject | qualitative research | ca_CA |
dc.title | Pedagogies alternatives i pràctiques d’aula en educació infantil: la veu dels docents | ca_CA |
dc.title.alternative | Pedagogías alternativas y prácticas de aula en Educación Infantil: la voz de los docentes | ca_CA |
dc.title.alternative | Alternative pedagogies and classroom practices in early childhood education: the voice of the teachers | ca_CA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | ca_CA |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1344/reire2021.14.132266 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_CA |
dc.relation.publisherVersion | https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/32266 | ca_CA |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | ca_CA |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
PDCSLL_Articles [311]
Articles de publicacions periòdiques escrits per professors del departament
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: © 2021 Les autores. Aquest article és d'accés obert subjecte a la llicència de Reconeixement 4.0 Internacional Creative Commons, la qual permet utilitzar, distribuir i reproduir per qualsevol mitjà sense restriccions sempre i quan se citi adequadament l’obra original.