BIG FIVE PERSONALITY TRAIT SHORT QUESTIONNAIRE IN ADOLESCENTS: PRELIMINARY ADAPTATION IN CATALAN
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Título
BIG FIVE PERSONALITY TRAIT SHORT QUESTIONNAIRE IN ADOLESCENTS: PRELIMINARY ADAPTATION IN CATALANAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Ortet Fabregat, Generós; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaFecha de publicación
2020-06-16Editor
Universitat Jaume IResumen
The aim of the present study was to examine preliminary psychometric characteristics of the Catalan version of the BFPTSQ in adolescents. It was carried out through a sample of 373 students, age range of 12-17 years, ... [+]
The aim of the present study was to examine preliminary psychometric characteristics of the Catalan version of the BFPTSQ in adolescents. It was carried out through a sample of 373 students, age range of 12-17 years, and the SENA and SLSS questionnaires and a single item assessing academic performance were also answered to explore criterion validity. The statistical analyses performed were principal components analysis, Cronbach’s Alpha and Pearson Correlations. The results obtained were mostly as expected in accordance to the proposed hypotheses. Regarding the structure, it was found that most items loaded on their intended factor, the only exception was the openness item “Disinterest in other cultures”. This item does not seem to be well represented in the BFPTSQ. Moreover, we also found theoretically sound secondary factor loadings. Internal consistency indices were satisfactory for the five factors of personality. In the case of criterion validity, the results with the Catalan BFPTSQ replicated the findings obtained with the original and the Spanish versions. Thus, the dimension that related the most to academic performance was conscientiousness. Low conscientiousness and low agreeableness were correlated with defiant and antisocial behaviors which belong to externalizing symptoms. The internalizing symptoms, depression and anxiety, had a negative correlation with emotional stability. Finally, life satisfaction was associated with emotional stability. According to the results of the present study, we can conclude that the Catalan BFPTSQ scores present a sound structure, reliability and criterion validity in adolescents. [-]
El objetivo del presente estudio fue examinar las características psicométricas preliminares de la versión catalana del BFPTSQ en adolescentes. Se llevó a cabo mediante una muestra de 373 estudiantes, con edades ... [+]
El objetivo del presente estudio fue examinar las características psicométricas preliminares de la versión catalana del BFPTSQ en adolescentes. Se llevó a cabo mediante una muestra de 373 estudiantes, con edades comprendidas entre 12-17 años y se les administraron, además, los cuestionarios SENA y SLSS y una pregunta sobre sus calificaciones académicas para explorar la validez de criterio. El análisis de datos se llevó a cabo mediante análisis de componentes principales, Alpha de Cronbach y correlación de Pearson. Los resultados obtenidos fueron en su mayor parte los esperados de acuerdo con las hipótesis planteadas. En cuanto a la estructura, la mayoría de los ítems se asociaron a su dimensión, la única excepción fue el ítem de apertura “Desinterés por otras culturas”, el cual no parece estar bien representado en el BFPTSQ. También se encontraron varios ítems con saturaciones secundarias, pero eran inferiores a las de su factor y tenían sentido teórico. Con respecto a la fiabilidad, los índices de consistencia interna fueron satisfactorios en las cinco dimensiones. Con respecto a la validez de criterio, los resultados obtenidos replicaron los hallazgos con las versiones original y española del cuestionario. Así, la dimensión que más se relacionó con rendimiento académico fue la responsabilidad. En relación con las bajas puntuaciones en responsabilidad y amabilidad, encontramos las mayores correlaciones con las conductas desafiante y antisocial que pertenecen a los síntomas externalizantes. Los síntomas internalizantes, depresión y ansiedad, correlacionaron negativamente con la estabilidad emocional. Finalmente, la satisfacción con la vida se relacionó con la estabilidad emocional. De acuerdo con los hallazgos del presente estudio, podemos concluir que las puntuaciones de la versión catalana del BFPTSQ presentan una estructura, fiabilidad y validez de criterio adecuadas en adolescentes. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2019/2020
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
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- Grau en Psicologia [1100]