Show simple item record

dc.contributor.authorAndrés Palop, Ferran
dc.contributor.otherLópez-Cantos, Francisco
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Ciències de la Comunicació
dc.date.accessioned2020-09-07T18:10:11Z
dc.date.available2020-09-07T18:10:11Z
dc.date.issued2020-06-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/189570
dc.descriptionTreball Final de Grau en Comunicació Audiovisual. Codi: CA0932. Curs acadèmic 2019-2020ca_CA
dc.description.abstractLos medios de comunicación (en cualquiera de las formas en que se presentan: cine, radio, televisión, prensa, series de ficción, etc.) ejercen de transmisores fundamentales para la divulgación científica, expandiendo el conocimiento científico a todas las capas de la sociedad.De entre todos ellos la televisión convencional sigue siendo a día de hoy, y pese a la pujanza de internetolas plataformas de vídeo bajo demanda, el medio con más permeabilidad a nivel social, en el que más gente confía y cuyo consumo, aunque en ligera caída, continua demostrando su fortaleza año tras año.Pese a esta innegable fuerza, los espacios que la televisión generalista concede a la divulgación científica se hanvisto seriamente mermados en las últimas décadas, estableciendo unas franjas de emisión cada vez más restringidasy acotadas, en busca de contenidos más digeribles, mayoritariamente de baja calidad,en busca de audiencias potencialmente masivasy heterogéneas. Los magazines diarios, las tertulias de mañana y los talent showshan ido sustituyendo espacios hasta ese momento dedicados a aspectos científicos, empujándolos a franjas de bajoconsumo televisivo. Pese a ello, las televisiones generalistas privadas en España siguen reacias a apostar por la ciencia como espectáculo televisivo y salvo contadas excepciones como el programa de Antena 3 El Hormiguero, que lo ha convertido en uno de sus buques insignia, la divulgación científica no está entre las principales apuestas de las cadenas televisivas. En lo que se refiere a la televisión pública,TVE sigue apostando por la divulgación científica aunque los formatos programáticos se han visto reducidos y,en muchos casos,trasladados a cadenas de segundo orden como La 2. Existen numerosos programasde divulgación científica en TVE, especialmente en La 2,pero el espacio y franjas de emisión no son los más proclives para socializar este conocimiento científico.Este trabajo de final de grado pretende realizar un análisis de cómo se comunican los aspectos relacionados con la divulgación científica en la televisión pública española. Se trataría, en un principio, de un análisis general de cómo se ha llevado a cabo la divulgación científica hasta hoy para, más adelante, realizar un estudio de tresprogramas concretos que actualmente ofrece la televisión pública TVE: Aquí la Tierra, Órbita Laika y El Cazador de Cerebros. Una vez analizados los programas objeto de estudio se procederá al análisis comparativo de los distintos programas y, finalmente y de forma global, se extraerán las conclusiones del trabajo.ca_CA
dc.description.abstractThe mass media (in any of the forms in which they are presented: cinema, radio, television, press, fiction series, etc.) act as fundamental broadcasters for scientific dissemination, expanding scientific knowledge to all layers of society. Among all of them, conventional television continues to this day, and despite the strength of the internet or video-on-demand platforms, the medium with the most permeability at a social level, in which more people trust and whose consumption, although in slight decline, continues to demonstrate its strength year after year.Despite this undeniable strength, the spaces that generalist television grants to scientific dissemination have been seriously diminished in recent decades, establishing increasingly narrower and narrower broadcast bands, in search of more digestible content, mostly of low quality, in search of potentially massive and heterogeneous audiences. The daily magazines, the morning gatherings and the talent shows have been replacing spaces up to that moment dedicated to scientific aspects, pushing them to bands of low television consume. Abstract:The mass media (in any of the forms in which they are presented: cinema, radio, television, press, fiction series, etc.) act as fundamental broadcasters for scientific dissemination, expanding scientific knowledge to all layers of society. Among all of them, conventional television continues to this day, and despite the strength of the internet or video-on-demand platforms, the medium with the most permeability at a social level, in which more people trust and whose consumption, although in slight decline, continues to demonstrate its strength year after year.Despite this undeniable strength, the spaces that generalist television grants to scientific dissemination have been seriously diminished in recent decades, establishing increasingly narrower and narrower broadcast bands, in search of more digestible content, mostly of low quality, in search of potentially massive and heterogeneous audiences. The daily magazines, the morning gatherings and the talent shows have been replacing spaces up to that moment dedicated to scientific aspects, pushing them to bands of low television consume.Despite this, private general television in Spain is still reluctant to bet on science as a television show and with few exceptions such as the Antena 3 El Hormigueroprogram, which has made it one of its flagships, scientific dissemination is not among the main bets of the television channels.Regarding public television, TVE continues to bet on scientific dissemination, although programmatic formats have been reduced and, in many cases, transferred to second-order channels such as La 2. There are numerous scientific dissemination programs on TVE, especially in La 2, but the space and emission bands are not the most likely to socialize this scientific knowledge.This final degree project aims to carry out an analysis of how aspects related to scientific dissemination are communicated on Spanish public television. It wouldbe, principally, a general analysisof how scientific dissemination has been carried out up to today in order to carry out a study of three specific programs currently offered by public television TVE: Aquíla Tierra, Órbita Laika and El Cazador de Cerebros. Once the programs under study have been analyzed, the comparative analysis of the different programs will be carried out and, finally, and overall, the conclusions of the work will be extracted.ca_CA
dc.format.extent74 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectGrau en Comunicació Audiovisualca_CA
dc.subjectGrado en Comunicación Audiovisualca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Audiovisual Communicationca_CA
dc.subjectdivulgación científicaca_CA
dc.subjecttelevisión convencionalca_CA
dc.subjectprogramasca_CA
dc.subjectmedios de comunicaciónca_CA
dc.subjectpermeabilidadca_CA
dc.subjecttelevisiones generalistas privadasca_CA
dc.subjectscientific disseminationca_CA
dc.subjectconventional televisionca_CA
dc.subjectprogramsca_CA
dc.subjectmediaca_CA
dc.subjectpermeabilityca_CA
dc.subjectprivate general televisionca_CA
dc.titleLa divulgación científica en la televisión pública española.Análisis de casos: Órbita Laika, Aquí la Tierra y El Cazador de Cerebrosca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessca_CA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record