El multilingüisme a l'escola: tendències educatives i nous reptes
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
El multilingüisme a l'escola: tendències educatives i nous reptesAutoría
Fecha de publicación
2020Editor
Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana (IIFV); Publicacions de l’Abadia de Montserrat (PAM)ISSN
2386-7159; 0214-8188Cita bibliográfica
Portolés Falomir, L. (2020). El multilingüisme a l'escola: tendències educatives i nous reptes. Caplletra. Revista Internacional de Filologia, 68, 125-147. https://doi.org/10.7203/caplletra.68.16474Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://ojs.uv.es/index.php/caplletra/article/view/16474Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Aquest article tracta sobre les tendències educatives actuals i els nous reptes que l’educació multilingüe planteja. Es presenta la situació lingüística actual a la gran majoria de centres educatius on vàries llengües ... [+]
Aquest article tracta sobre les tendències educatives actuals i els nous reptes que l’educació multilingüe planteja. Es presenta la situació lingüística actual a la gran majoria de centres educatius on vàries llengües coexisteixen dins i fora de l’aula. S’expliquen les diferents tendències educatives lligades al foment del multilingüisme, com ara la importància del manteniment de les llengües pròpies de l’alumnat,la incorporació de l’anglés a una edat primerenca i els nous enfocaments metodològics en l’ensenyament de llengües, com són els programes CLIL i EMI. S’exposa un nou paradigma emergent en el camp del multilingüisme, anomenat translanguaging, que adopta per primera vegada un enfocament purament multilingüe i incorpora la recerca avantguardista en adquisició de llengües addicionals i competència multilingüe. Es conclou amb una sèrie de valoracions sobre didàctica multilingüe i futures línies de recerca. [-]
This article deals with the current educational trends in multilingual education and the challenges they pose. It presents the current linguistic portrait in most of the educational centres where several languages ... [+]
This article deals with the current educational trends in multilingual education and the challenges they pose. It presents the current linguistic portrait in most of the educational centres where several languages coexist both inside and outside the classroom. Different educational trends related to the promotion of multilingualism are explained, such as the importance of the maintenance of first languages, the early introduction of English, and new language teaching approaches, like CLIL and EMI. We also describe an emerging new paradigm, known as translanguaging, which adopts a real multilingual perspective and includes recent research on the acquisition of additional languages and multilingual competence. Finally, some notes about multilingual didactics and future lines of research are proposed. [-]
Publicado en
Caplletra. Revista Internacional de Filologia, 2020, no 68Proyecto de investigación
Ministeri d’Economia i Competitivitat: FFI2016-78584-P; Universitat Jaume I: P1·1B2015-20; Projectes d’Innovació Educativa de la Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I (USE): 3621/18Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [302]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia:
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autoría o Palabra clave.
-
Exposure to the pragmatic marker ‘like’ in US vlogs and its pedagogical implications on L3 English learners
Ciuciuc, Victor-Emanuel Universitat Jaume I (2020-10-20)The paper discusses the effects of watching American vlogs on L3 English learners whose L1 is Romanian and L2 German, as it aims to determine whether the use of L2 has any influence on the use and understanding of the ... -
Migrant students’ attitudes towards languages in bilingual regions of Spain
Querol Sánchez, Laura Universitat Jaume I (2020-11-24)In our current globalised and multilingual society, people often migrate to other countries and face the handicap of learning a different language other than their mother tongue. This is the situation for many families ... -
Young learners’ language attitudes in a multilingual international school
Rubert Albiol, Andrea Universitat Jaume I (2018-07-10)A renewed interest has arose on the importance of language attitudes in the acquisition of an additional language. Variables, such as age, gender, mother tongue, and the sociolinguistic context have been taken into ...