Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález, Llúcia
dc.contributor.authorCortés-Sancho, Rosa
dc.contributor.authorMurcia, Mario
dc.contributor.authorBallester, Ferran
dc.contributor.authorRebagliato, Marisa
dc.contributor.authorRodríguez-Bernal, Clara L.
dc.date.accessioned2020-04-03T10:54:56Z
dc.date.available2020-04-03T10:54:56Z
dc.date.issued2020-01
dc.identifier.citationGONZÁLEZ, Llúcia; CORTÉS-SANCHO, Rosa; MURCIA, Mario; BALLESTER, Ferran; REBAGLIATO, Marisa; RODRÍGUEZ-BERNAL, Clara L. (2020). The role of parental social class, education and unemployment on child cognitive development. Gaceta Sanitaria, v. 34, n. 1, p. 51-60ca_CA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/187302
dc.description.abstractObjective: Assessing the association between socioeconomic gradient and cognitive development among children of a Spanish birth cohort aged 5-6 years from a gender perspective. Method: Cognitive development was assessed on 525 children aged 5-6 years in the INMA-Valencia cohort, with the Global Cognitive Score (GCS) from McCarthy Scales of Children’s Abilities. Information on social class, education level and employment was collected for both parents in addition to other sociodemographic factors, parental, family and child characteristics. The relationship between maternal and paternal socioeconomic gradient and cognitive development was assessed by linear regressions and comparing the variance explained by each indicator measured in the mother and father. Results: Maternal socioeconomic gradient indicators explained more variance on GCS than paternal. Maternal education and paternal social class had an important individual effect that stayed after adjusting by other parental, child and family determinants. In the multivariable analysis, maternal education, age and intelligence, paternal social class and the child’s age and sex were significantly associated with cognitive development. Conclusions: Diverse socioeconomic gradient factors have an important influence on cognitive development, maternal education being the strongest determinant. Policies should be implemented to mitigate the negative effects of this gradient on child development.ca_CA
dc.description.abstractObjetivo: Evaluar la asociación del gradiente socioeconómico y el desarrollo cognitivo en ni˜nos y ni˜nas de una cohorte espa˜nola a los 5-6 a˜nos de edad desde una perspectiva de género. Método: Se evaluó el desarrollo cognitivo en 525 ni˜nos/as de 5-6 a˜nos de la cohorte INMA-Valencia, mediante la Puntuación Global Cognitiva (PGC) de las Escalas McCarthy para ni˜nos y ni˜nas. Se recogió información de ambos progenitores sobre clase social, nivel de estudios y empleo, además de otros factores sociodemográficos, características parentales, de la familia y del ni˜no o la ni˜na. La relación entre el gradiente socioeconómico materno y paterno y el desarrollo cognitivo se evaluó mediante modelos de regresión lineal y comparando la varianza explicada por cada uno de los indicadores medidos en la madre y en el padre. Resultados: Los indicadores de gradiente socioeconómico de la madre explicaron más varianza del índice de PGC que los del padre. La educación materna y la clase social paterna tuvieron un importante efecto individual, que se mantuvo tras ajustar por otros determinantes de los progenitores, del ni˜no o de la ni˜na, y del entorno familiar. En el análisis multivariante, la educación, la edad y la inteligencia maternas, la clase social paterna, y la edad y el sexo del infante se asociaron significativamente con el desarrollo cognitivo. Conclusiones: Distintos factores del gradiente socioeconómico tienen influencia en el desarrollo cognitivo, siendo la educación materna el determinante más fuerte. Deberían implementarse políticas para paliar los efectos negativos de este gradiente en el desarrollo infantil.ca_CA
dc.format.extent10 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherSociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitariaca_CA
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCognitive developmentca_CA
dc.subjectSocio-economic gradientca_CA
dc.subjectChildrenca_CA
dc.subjectParental educationca_CA
dc.subjectGender perspectiveca_CA
dc.subjectDesarrollo cognitivoca_CA
dc.subjectGradiente socioeconómicoca_CA
dc.subjectInfanciaca_CA
dc.subjectEducación parentalca_CA
dc.subjectPerspectiva de géneroca_CA
dc.titleThe role of parental social class, education and unemployment on child cognitive developmentca_CA
dc.title.alternativeEl rol de la clase social, la educación y el desempleo parentales en el desarrollo cognitivo infantilca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.07.014
dc.relation.projectIDThis work was supported by grants from 1) Instituto de Salud Carlos III (Rd INMA G03/176 and CB06/02/0041); 2) The Spanish Ministry of Health (FIS 03/ 1615, FIS 04/1509, FIS 04/1436, FIS 05/1079, FIS 06/1213, FIS 06/0867, FIS 09/02647, FIS PI11/02038, FIS 14/01687); 3) FIS PI11/02038, Spanish Ministry of Health and RD12/0001/0005 from the Instituto de Salud Carlos III, Spanish Ministry of Health (cofinanced by the European Regional Development Fund).ca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://www.gacetasanitaria.org/es-the-role-parental-social-class-articulo-S0213911118302164ca_CA
dc.contributor.funder1) Conselleria de Sanitat – Generalitat Valenciana; 2) Fundacio Roger Torneca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional