Analysing the Digital World and its Metaphoricity: Cybergenres and Cybermetaphors in the 21st Century
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REVISTESMetadades
Títol
Analysing the Digital World and its Metaphoricity: Cybergenres and Cybermetaphors in the 21st CenturyData de publicació
2019-11-06Editor
Publicacions de la Universitat Jaume ICita bibliogràfica
GIRÓN-GARCÍA, Carolina; ESBRÍ BLASCO, Montserrat (2019). Analysing the Digital World and its Metaphoricity: Cybergenres and Cybermetaphors in the 21st Century. Cultura, Lenguaje y Representación, 2019, vol. 22, p. 21-35Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió de l'editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/3967Paraules clau / Matèries
Cybergenre | Digital Literacy | Metaphoricity | Cybermetaphor | ICMs | Domain | Cibergénero | Literacia digital | Metaforicidad | Cibermetáfora | MCIs | Dominio
Resum
The Internet has significantly affected the linguistic field since the
virtual world has instigated scholars to explore users’ interaction with
Cybergenres (Girón-García & Navarro i Ferrando, 2014; 2015). In Cogni ... [+]
The Internet has significantly affected the linguistic field since the
virtual world has instigated scholars to explore users’ interaction with
Cybergenres (Girón-García & Navarro i Ferrando, 2014; 2015). In Cognitive
Linguistics, some authors have suggested that Idealised Cognitive Models (ICMs)
already active in the users’ conceptual system may guide online navigation
patterns, resulting in new forms of literacy. Accordingly, social networks and
webpages tend to display words and expressions, which since the beginning of the
Internet era have been used in a new sense, as they represent mental models that
have been transferred from traditional domains onto digital domains.
This study aims to describe and analyse how these ICMs give coherence to
different types of cybergenres in English - e.g. social networks, MOOC,
Cybertask, weblog, and ‘marketplace’ web pages. In particular, this paper
recognises the metaphorical models that are used in the digital context (i.e.
Cybergenre), and describes and classifies conceptual connections between the
source domain and the target domain.
With that objective in mind, certain social networks and ‘marketplace’ web pages
are analysed to test the hypothesis that metaphorical models give coherence to
their organization and structure.
The description and classification of those conceptual projections may unveil a
link between the digital world and traditional conceptual representations. Results
may help us to understand the connection between the previous cultural
representations and the digital environment; as well as helping virtual users to
develop their Digital Literacy in this virtual context. [-]
Internet ha experimentado un gran impacto en los últimos años,
afectando significativamente el campo de la Lingüística, ya que el mundo virtual
ha alentado a los académicos en ese campo a explorar la interacción de ... [+]
Internet ha experimentado un gran impacto en los últimos años,
afectando significativamente el campo de la Lingüística, ya que el mundo virtual
ha alentado a los académicos en ese campo a explorar la interacción de los
usuarios con los Cibergéneros (Girón-García y Navarro i Ferrando, 2014; 2015).
En el campo de la Lingüística Cognitiva, algunos autores han sugerido que los
MCIs ya activos en el sistema conceptual de los usuarios pueden guiar los patrones
de navegación en línea, derivando en nuevas formas de alfabetización. En esta
misma línea, las redes sociales y las páginas web tienden a mostrar palabras y
expresiones que después de la era de Internet se están utilizando en un nuevo
sentido, ya que representan modelos mentales que se han transferido de dominios
tradicionales a dominios digitales.
El objetivo de este estudio es describir y analizar cómo estos modelos cognitivos
anteriores dan coherencia a diferentes tipos de cibergéneros en inglés, por
ejemplo, redes sociales, MOOC, Cybertask, weblog, páginas web de "compra y
venta". Concretamente, este estudio tiene como objetivo reconocer estos modelos
metafóricos que se utilizan en el contexto digital debido a la descripción y
clasificación de conexiones conceptuales entre el dominio de origen y el dominio
de destino.
Con ese objetivo, se analizan algunas redes sociales y páginas web de 'compra
para probar la hipótesis de que algunos modelos metafóricos dan coherencia a su
organización y estructura.
La descripción y clasificación de esas proyecciones conceptuales puede revelar
un vínculo entre el mundo digital y las representaciones conceptuales
tradicionales. Los resultados obtenidos con este análisis pueden ayudar a
comprender la conexión entre las representaciones culturales anteriores y el
entorno digital; así como ayudar a los usuarios virtuales a desarrollar su
alfabetización digital en este contexto virtual. [-]
Drets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- ANG_Articles [318]
- CLR_2019_núm.22 [11]