Different profiles of social self-perception in rejected students (ADHD vs no ADHD)
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMEste recurso está restringido
Metadatos
Título
Different profiles of social self-perception in rejected students (ADHD vs no ADHD)Autoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
García Castellar, Rosa; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia.Fecha de publicación
2019-07-16Editor
Universitat Jaume IResumen
Peer relationship problems and the rejection situations in boys and girls with Attention Deficit Disorder
with Hyperactivity (ADHD) is a constant. Social functioning is one of the biggest functional deficits they
have ... [+]
Peer relationship problems and the rejection situations in boys and girls with Attention Deficit Disorder
with Hyperactivity (ADHD) is a constant. Social functioning is one of the biggest functional deficits they
have and is among the most resistant to change after intervention. Thi s paper analyzes, on the one hand,
the social profile (positive and negative social self-perceptions by the sociometric questionnaire of GREI
Group (Interuniversity Research Group on Rejection among Equals in the School Context, included in the
Sociomet software) of 12 children with ADHD and 12 children without ADHD, all aged between 8 and 12.
It should be noted that, based on the evaluation of their peers (560 classmates), the children in the sample
have a rejected sociometric status. On the other hand, this work also aims to compare the reasons or
categories of acceptance and rejection in students with ADHD and without ADHD who are rejected,
through frequencies of answers evoked in the questionnaire. The results obtained, firstly, indicate that
rejected boys and girls with ADHD have significant differences in comparison with the Non ADHD group
in positive social perceptions, otherside there are no significant differences in negative self-perceptions
between the two groups. Secondly, the analysis of the categories of friendship and enmity points out that
there are only discrepancies in the categories of enmity between the two groups. This study provides a
new vision of the field of social self perceptions in students with ADHD in a rejected situation. [-]
Los problemas de relación entre iguales y la situación de rechazo en los niños y las niñas con Trastorno
por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) es una constante. El funcionamiento social es uno de
los ... [+]
Los problemas de relación entre iguales y la situación de rechazo en los niños y las niñas con Trastorno
por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) es una constante. El funcionamiento social es uno de
los mayores déficits funcionales que presentan es de los más resistentes al cambio tras la intervención.
En este trabajo se analiza, por un lado, el perfil social (autopercepciones sociales positivas y negativas) a
partir del cuestionario sociométrico incluido en el software Sociomet (González y García-Bacete, 2010) de
12 niños y niñas con TDAH y 12 niños y niñas sin TDAH, todos ellos con edades comprendidas entre los 8
y los 12 años. Cabe destacar que todo el alumnado de la muestra presenta un estado sociométrico de
rechazo valorado por sus 560 compañeros/as. Por otro lado, en este trabajo también se pretende
comparar las razones o categorías de aceptación y de rechazo en el alumnado con TDAH y sin TDAH
rechazado, mediante frecuencias de respuestas evocadas en el cuestionario. Los resultados obtenidos, en
primer lugar, indican que los niños y niñas con TDAH presentan diferencias significativas en comparación
con el grupo No TDAH en las autopercepciones de carácter social positivo, no produciéndose diferencias
significativas en las autopercepciones negativas entre ambos grupos. En segundo lugar, el análisis de las
categorías de amistad y enemistad señalan que solamente existen discrepancias en las categorías de
enemistad entre ambos grupos. Este estudio proporciona una nueva visión del campo de las
autopercepciones sociales en el alumnado con TDAH en situación de rechazo. [-]
Palabras clave / Materias
Grau en Psicologia | Grado en Psicología | Bachelor's Degree in Psychology | Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD) | Social self perceptions | Peer relationship | Friendship | Peer rejection | Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) | Autopercepciones sociales | Relaciones entre iguales | Amistad | Rechazo
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1100]