Assesment in video game addiction: a theoretical review
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Title
Assesment in video game addiction: a theoretical reviewAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Bretón-López, Juana; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.Date
2019-06-12Publisher
Universitat Jaume IAbstract
The concept of videogame addiction generates an intense debate among scientists, until now it has not
been included as a diagnostic entity in the publication of the latest DSM manual (DSM-5, APA, 2013).
Despite this, ... [+]
The concept of videogame addiction generates an intense debate among scientists, until now it has not
been included as a diagnostic entity in the publication of the latest DSM manual (DSM-5, APA, 2013).
Despite this, there is sufficient empirical evidence that excessive online gambling is a potentially
problematic activity and therefore it is essential to make a good evaluation of it. The purpose of this work is
to carry out a theoretical review to study which are the evaluation instruments used to evaluate both the
addiction to video games and the associated psychopathology that presents this problem. To this end, a
meeting was held to agree on the main objective of the study and the fundamental keywords were
established, as well as the inclusion and exclusion criteria. The SCOPUS database was searched. With
the results obtained, the first analysis was carried out by reading the title, summary and keywords of each
article and 82 articles were eliminated because they did not pursue our research objective, or were not
written in English or Spanish or were reviews. The main variables of interest of our work were extracted
from this set of articles, which were i) year, ii) authors, iii) country, iv) instruments used for the evaluation of
videogame addiction, v) instruments used for the evaluation of associated psychopathology and vi)
psychometric properties. For reasons of space, the poster presented reflects the autor, year and the
instruments used both to evaluate addiction and to evaluate the associated psychopathology. The main
assessment instruments for video game addiction were the IGD and the GAS (both validated in Spanish).
These instruments primarily assess the following dimensions: salience, mood modification, tolerance,
conflict, relapse, and withdrawal symptoms. In terms of associated psychopathology, the most commonly
used instrument was the SCL-90-R, which evaluates somatization, interpersonal sensitivity, depression,
anxiety, obsessive-compulsive ideas, hostility, phobic anxiety, paranoid ideation and psychoticism. [-]
El concepto de adicción a videojuegos genera un intenso debate entre los científicos, hasta el momento
no se ha sido recogido como entidad diagnostica en la publicación del último manual del DSM (DSM-5,
APA, 2013). ... [+]
El concepto de adicción a videojuegos genera un intenso debate entre los científicos, hasta el momento
no se ha sido recogido como entidad diagnostica en la publicación del último manual del DSM (DSM-5,
APA, 2013). A pesar de eso, existe suficiente evidencia empírica de que el juego online excesivo es una
actividad potencialmente problemática y, por lo tanto, es fundamental hacer una buena evaluación del
mismo. El propósito de este trabajo es llevar a cabo una revisión teórica para estudiar cuales son los
instrumentos de evaluación empleados para evaluar tanto la adicción a videojuegos como la
psicopatología asociada que presenta este problema. Para ello, se realizo una reunión para acordar el
objetivo principal del estudio y se establecieron las palabras clave fundamentales, así como los criterios
de inclusión y de exclusión. Se realizo una búsqueda en la base de datos SCOPUS. Con los resultados
obtenidos, el primer análisis se realizo mediante la lectura del título, resumen y las palabras clave de cada
artículo y se eliminaron 82 artículos porque no perseguían nuestro objetivo de investigación, no estaban
redactados en ingles o castellano o eran revisiones teóricas. En una segunda revisión de los artículos
seleccionados, se realizó la lectura de los artículos completos, seleccionando finalmente 19. De este
conjunto de artículos se extrajeron las principales variables de interés de nuestro trabajo, que fueron el i)
año, ii) autores, iii) país, iv) instrumentos utilizados para la evaluación de la adicción a videojuegos, v)
instrumentos utilizados para la evaluación de la psicopatología asociada y vi) propiedades psicométricas.
Por motivos de espacio, en el poster presentado se refleja el autor y año y los instrumentos empleados
tanto para evaluar adicción como para evaluar la psicopatología asociada. Los principales instrumentos
de evaluación de la adicción de los videojuegos fueron el IGD y el GAS (ambos validados en español).
Estos instrumentos evalúan fundamentalmente las siguientes dimensiones: saliencia, modificación del
estado de ánimo, tolerancia, conflicto, recaída y síntomas de abstinencia. En cuanto a la psicopatología
asociada, el instrumento más empleado fue el SCL-90-R, que evalúa somatización, sensibilidad
interpersonal, depresión, ansiedad, ideas obsesivas compulsivas, hostilidad, ansiedad fóbica, ideación
paranoide y psicoticismo. [-]
Description
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
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- Grau en Psicologia [1100]