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dc.contributor.authorMora Ribera, Sara
dc.contributor.otherFlores Buils, Raquel
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia
dc.date.accessioned2019-07-10T10:22:39Z
dc.date.available2019-07-10T10:22:39Z
dc.date.issued2019-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/183164
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019ca_CA
dc.description.abstractAlzheimer's treatments are mainly based on delaying deterioration through cognitive stimulation and occupational therapy (Ferrández Berná, 2016), where the performance of each person depends partly on his motivation related to the administration of reinforcements (Redolar-Ripoll, 2013). Researches with old people with dementia indicate that the most effective reinforcements are instantaneous behavioural and social (Ferrández-Berná, 2016; Ortega, Iwata, Nogales-González, & Frades, 2012). The aim of this study is to explore the most effective types of reinforcement and timing of application for people with Alzheimer disease, taking into account the different phases of the disease and gender. The sample is made up of 47 adults with Altheimez (20 men and 27 women), with different severity levels (18 mild, 17 moderate, 12 advanced), who go for cognitive stimulation therapy in a geriatric centre. For the study, a template was designed to collect data from each of the users. Age, gender, the most effective type of reinforcement (social, behavioural, material, other or without preference) and the time of its most effective application (immediate or delayed) were recorded. The information was recorded by different professionals in the centre. After analyzing the data by descriptive analysis and non-parametric tests (Kuskal-Wallis), the results indicate that the level of dementia influences in the effectiveness of behavioral reinforcement, but not in the rest of types. There are no differences by gender or time of application, accepting all only the immediate. More research is necessary taking into account the type of dementia and the disease level, in order to improve people with Alzheimer disease’s performance in cognitive activities, thus delaying their deterioration (Romano, Nisse, Del Huerto, & Parquet, 2007) and, therefore, maintaining their quality of life for as long as possible.ca_CA
dc.description.abstractLos tratamientos del Alzheimer se basan, mayoritariamente, en retrasar el deterioro mediante la estimulación cognitiva y la terapia ocupacional (Ferrández Berná, 2016), donde el rendimiento de cada persona depende en parte de su motivación, relacionada con la administración de refuerzos (Redolar-Ripoll, 2013). Estudios con mayores con demencia indican que los refuerzos más eficaces son los conductuales y sociales inmediatos (FerrándezBerná, 2016; Ortega, Iwata, Nogales-González, & Frades, 2012). El objetivo de este estudio es explorar sobre los tipos de refuerzo y el momento de aplicación más eficaces para mayores con Alzheimer, teniendo en cuenta las distintas fases de la enfermedad y el sexo. La muestra está formada por 47 mayores con Altheimez (20 hombres y 27 mujeres), con distintos niveles de gravedad (18 leve, 17 moderado, 12 avanzado), que acuden a estimulación cognitiva en un centro de día. Para el estudio se diseñó una rejilla para recoger datos de cada uno de los mayores. Se registró la edad, el sexo, el tipo de refuerzo más eficaz (social, conductual, material, otros o sin preferencia) y el momento de su aplicación más efectivo (inmediato o demorado). La información fue registrada por distintas profesionales del centro. Tras analizar los datos por medio de análisis descriptivo y pruebas no paramétricas (KuskalWallis), los resultados señalan que el nivel de demencia influye en la eficacia del refuerzo conductual, pero no en el resto de tipos. No se encuentra diferencias por sexo, ni momento de aplicación, aceptando todos únicamente el inmediato. Se considera necesario un mayor estudio sobre el refuerzo en mayores con distintos tipos y grados de demencia, para poder mejorar su rendimiento en las actividades cognitivas, retrasando así su deterioro (Romano, Nisse, Del Huerto, & Parquet, 2007) y, por lo tanto, manteniendo su calidad de vida durante el mayor tiempo posible.ca_CA
dc.format.extent4 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.titleEfficacy of the different types of reinforcements in elderly people with Alzheimer's dementiaca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessca_CA


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