Listar PDCSLL_Articles por fecha de publicación
-
Can service-learning promote social well-being in primary education students? A mixed method approach
Elsevier (2020-04)Background: Although service learning (SL) has surged in popularity over the past few years, the literature on SL outcomes in primary education programs is relatively sparse. Objective: The main aim of this study ... -
La necesidad de la educación literaria en LIJ en la formación inicial de maestras y maestros
Universidad Politécnica de Valencia (2020-04-29)Los informes sobre hábitos de lectura señalan que, a partir de segundo de la ESO, se produce una deserción de la lectura. La razón es que desde el sistema educativo no se ha conseguido una educación literaria que les ... -
Pedagogía y Psicología Comunitaria: Fronteras y Conexiones en Monsieur Lazhar, entre les Murs y la Ola
UniEvangélica Centro Universitario (2020-05)The paper presents research on the relationship between pedagogy and community psychology. These are two disciplines that have historically been related and have crossed paths in multiple contexts, but each one is framed ... -
Participatory Action Research: a case study on the school democratisation process
Taylor & Francis (2020-05-18)Participatory Action Research (PAR) in the educational context is a coherent methodology to accompany processes of school democratisation focusing on the key elements of collaborative culture, a sense of belonging and ... -
The digital competence of university students: a systematic literature review
Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (2020-05-19)Digital competence is a pressing need for students in the 21st century. The present study is a systematic review of the literature on university students’ digital abilities. The methodology consisted of selecting documents ... -
Ciencias sociales y pensamiento crítico a través de la evaluación
Quaderns Digitals (2020-05-19)Following the postulates of Gardner's multiple intelligences, and those of promoting the responsibility of group work as well as the development of critical thinking by the associationism of ideas of Havekes we focus the ... -
Educación, género y coronavirus
Asociación Con la A (2020-05-25)En el confinamiento por el COVID-19 el profesorado de todos los niveles educativos hemos tenido que adaptar las clases y la investigación para poder seguir trabajando con nuestro estudiantado. Un gran esfuerzo porque ha ... -
Leadership in a democratic school: a case study examining the perceptions and aspirations of an educational community
Taylor & Francis (2020-06-05)In this case study, we aim to understand the leadership practices in a two-site rural school (schools in rural areas located on two or more sites) in the province of Valencia (Spain), by examining the perceptions and ... -
Vivir tras la catástrofe. El arte como intersección entre la imagen viviente y la conciencia. Una aproximación a la serie 'Chernobyl' desde la ontología de la imagen
Universidad Complutense de Madrid (2020-06-23)El presente artículo se aproxima a la catástrofe a partir de la serie Chernobyl haciendo un ejercicio investigativo orientado entre el análisis y la trasgresión para indagar nuestra contemporaneidad a partir de establecer ... -
Invisibilidad de la mujer en manuales de texto. La ausencia de referencias femeninas en el siglo XVIl: el caso de sor María de Ágreda
Universidad del Zulia. Facultad Experimental de Ciencias (2020-06-30)El presente artículo expone los resultados de estudios recientes que, mediante análisis cuantitativos y cualitativos, señalan la exigua presencia de mujeres en los manuales de texto, lo cual denota una falta de perspectiva ... -
Promoción de la educación inclusiva e intercultural: estudio de caso en un colegio rural colombiano
Corporación Universitaria Lasallista (Antioquia – Colombia) (2020-07)Introducción: debido al fenómeno de globalización actual, cada vez es más necesario aportar una visión inclusiva e intercultural al ámbito educativo. No responder adecuadamente a esta demanda puede provocar situaciones de ... -
Cartografía digital interactiva para interpretar correctamente una proyección
Graó (2020-07)En este artículo se propone el empleo de cartografía digital interactiva para abordar con el alumnado de secundaria las distorsiones y problemas derivados del uso de una proyección, en concreto la de Mercator, tradicionalmente ... -
Attitudes, beliefs and knowledge of mathematics teachers regarding peer tutoring
Taylor & Francis (2020-07-08)The benefits of peer tutoring in mathematics have repeatedly been proven at different educational levels. Nevertheless, mathematics teachers’ perceptions towards this methodology and whether they are adequately trained to ... -
Peer Tutoring Effects on Students’ Mathematics Anxiety: A Middle School Experience
Frontiers Media (2020-07-29)In this research the effects of reciprocal peer tutoring on students’ mathematics anxiety levels were examined. A pretest posttest with control group design was used at a public middle school in Spain. A total of 420 ... -
De LIJ, libros informativos y género
Editorial Torre de Papel (2020-08)Asistimos a una proliferación de libros ligados al género y dirigidos, por edad, a las niñas de las escuelas y, también, de la educación obligatoria en general. La sensibilización y formación en género es necesaria desde ... -
Between invisibility and homonormativity: LGBT+ referents for spanish adolescents
Routledge (2020-08-18)Studies show the importance of non-cis-heteronormative referents for LGBT+. The object of this paper is to explore LGBT+ referents for teenagers on the basis of the results of the “Survey on Adolescence and Sexual Diversity,” ... -
"Can Anybody Help Me?” High School Teachers' Experiences on LGBTphobia Perception, Teaching Intervention and Training on Affective and Sexual Diversity
Routledge (2020-09-01)This article analyzes the perceptions of sexual affective diversity among teachers in Spanish high schools. Specifically, we address LGBTphobia, and teacher intervention and training through a survey study of 119 teachers. ... -
Experimentación y creación con Chrome Music Lab en el aula
Graó (2020-10-01)Se presenta una propuesta basada en los experimentos Chrome Music Lab. El alumnado descubre la producción del sonido, el fenómeno armónico y cómo justifica la construcción de acordes y la armonía. Se culmina con la creación ... -
Improving the academic experience of students with disabilities in higher education: faculty members of Social Sciences and Law speak out
Interdisciplinary Centre for Comparative Research in the Social Science (2020-10-07)This article describes the key elements to develop an inclusive pedagogy in the university through the testimonies of Social Sciences and Law faculty members. A total of 25 faculty members from seven different Spanish ... -
Educación inclusiva y TIC: un análisis de las percepciones y prácticas docentes
Sociedad Española de Pedagogía (2020-10-21)INTRODUCCIÓN. Este trabajo analiza las percepciones y prácticas docentes hacia la educación inclusiva y las TIC. MÉTODO. En este estudio participaron un total de 161 personas en formación o ya tituladas en Educación Infantil, ...