Listar PDCSLL_Articles por autoría "12681433-389a-4e8c-b426-ea71dbac4a99"
Mostrando ítems 1-13 de 13
-
A mobile application for working on university service learning: usability, adequacy and perceptions of usefulness
Santágueda-Villanueva, María; Llopis Nebot, María Ángeles; Esteve-Mon, Francesc M. Universitat de les Illes Balears. Servei de Publicacions i Intercanvi Cientific (2021)In the current context, we not only need to train digitally competent students, but to develop civic and citizenship skills. One methodology for this is Service Learning (SL),. Mobile devices can enable the design of ... -
Análisis de una intervención educativa basada en ACAD Toolkit para la mejora del diseño didáctico en futuros docentes
Buils Morales, Sara; Llopis Nebot, María Ángeles; Valdeolivas-Novella, Mª Gracia; Esteve-Mon, Francesc M. Universitat Autònoma de Barcelona (2023-06-12)Para facilitar el proceso de diseño y análisis didáctico es importante considerar la herra-mienta ACAD (Activity-Centred Analysis and Design) Toolkit. Esta representa las dimen-siones del marco intervinientes en el diseño: ... -
Competencia digital, actitudes y expectativas hacia las tecnologías digitales.Perfil de los futuros maestros de primaria
Llopis Nebot, María Ángeles; Santágueda-Villanueva, María; Esteve-Mon, Francesc M. Universidad de Murcia (2021-12-01)Este estudio pretende trazar un perfil del alumnado que cursa el Grado de Maestro en Educación Primaria en relación a sus hábitos en el uso de las tecnologías digitales, la percepción sobre ... -
El debate sobre el pensamiento computacional en educación
Adell-Segura, Jordi; Llopis Nebot, María Ángeles; Esteve-Mon, Francesc M.; Valdeolivas-Novella, Mª Gracia Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD) (2019)En los últimos años, un creciente número de países ha introducido el pensamiento computacional en el currículo de la educación obligatoria. En este texto, en primer lugar, analizamos brevemente algunos de los problemas que ... -
Diagnostic and educational self-assessment of the digital competence of university teachers
Llopis Nebot, María Ángeles; Viñoles Cosentino, Virginia; Esteve-Mon, Francesc M.; Adell-Segura, Jordi Universitetsforlaget (2021-12-14)The importance of promoting digital transformation processes in higher education has been increasing over in the last decade. Recently, the impact of the health crisis experienced in 2020 due to the COVID-19 pandemic on ... -
Digital Competence and Computational Thinking of Student Teachers
Esteve-Mon, Francesc M.; Llopis Nebot, María Ángeles; Adell-Segura, Jordi International Association of Online Engineering (2019-10-05)Digital competence is one of the most demanded skills, and includes, among other aspects, the use of technological, informational, multimedia or communication skills and knowledge. In recent years, different institutions ... -
Digital teaching competence of university teachers: A systematic review of the literature
Esteve-Mon, Francesc M.; Llopis Nebot, María Ángeles; Adell-Segura, Jordi Institute of Electrical and Electronics Engineers (2020)The digital teaching competence is an emerging issue in scientific literature. However, despite existence of different frameworks that define it, most of them are focused on the pre-university level. This article presents ... -
Digital Teaching Competence of University Teachers: Levels and Teaching Typologies
Esteve-Mon, Francesc M.; Llopis Nebot, María Ángeles; Viñoles Cosentino, Virginia; Adell-Segura, Jordi Kassel University Press (2022-07-11)Today, university teachers need to have not only basic digital skills, but to be able to use technologies in teaching-learning processes, in their professional development and that of their students. This article focuses ... -
Nueva visión de la competencia digital docente en tiempos de pandemia
Esteve-Mon, Francesc M.; Llopis Nebot, María Ángeles; Adell-Segura, Jordi Universidad del Zulia-Venezuela (2021-12)La pandemia de la COVID-19 ha evidenciado la existencia de diferentes tensiones y brechas relacionadas con la competencia digital docente (CDD) y el uso pedagógico de la tecnología. Una competencia que no puede reducirse ... -
El profesorado universitario en la sociedad digital. Diseño de una plataforma de autoevaluación diagnóstica de su competencia digital docente
Esteve-Mon, Francesc M.; Llopis Nebot, María Ángeles; Viñoles Cosentino, Virginia; Adell-Segura, Jordi UMA Editorial (2020)En una realidad digital de cambios continuos e inmediatez, fruto de la revolución tecnológica actual y cuya presencia se manifiesta en todos los ámbitos, las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) se convierten ... -
Social Networking from a Transmedia Perspective: The Development of Reflective and Digital Competencies of Student-Teachers
Esteve-Mon, Francesc M.; Sánchez-Caballé, Anna; Llopis Nebot, María Ángeles Association for the Advancement of Computing in Education (2021-07-03)The use of social networks has shown beneficial effects in the teaching-learning process, as well as highlighting its positive impact on student engagement and critical thinking. Likewise, integrating technology in higher ... -
The Development of Computational Thinking in Student Teachers through an Intervention with Educational Robotics
Esteve-Mon, Francesc M.; Adell-Segura, Jordi; Llopis Nebot, María Ángeles; Valdeolivas-Novella, Mª Gracia; Pacheco Aparicio, Julio Informing Science Institute (2019-10)Aim/Purpose This research aims to describe and demonstrate the results of an intervention through educational robotics to improve the computational thinking of student teachers. Background Educational robotics has ... -
Validación de una plataforma de evaluación formativa de la competencia digital docente en tiempos de Covid-19
Viñoles Cosentino, Virginia; Esteve-Mon, Francesc M.; Llopis Nebot, María Ángeles; Adell-Segura, Jordi Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD) (2021-07)La progresiva incorporación de las tecnologías digitales en la educación superior ha puesto de manifiesto la necesaria competencia digital docente (CDD). Una competencia que no solo implica conocimientos técnicos, sino ...