Listar Departament: Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura por título
-
Barriers to knowledge mobilisation: implications for responsible and inclusive research in higher education
Taylor and Francis Group (2023-08-30)From an understanding of knowledge mobilisation as a set of strategies that favour responsible and inclusive research, the aim of this paper is to identify the obstacles or barriers to carrying out such research in higher ... -
Benefits of the Use of Participatory Tools to Support Students’ Curricular Learning: 4 Case Studies
Universidad Autónoma de Madrid (2023)This work is part of a project financed by the Spanish Ministry for Economy and competitiveness and the European Regional Development Fund (FEDER) in which researchers from four Spanish ... -
Between invisibility and homonormativity: LGBT+ referents for spanish adolescents
Routledge (2020-08-18)Studies show the importance of non-cis-heteronormative referents for LGBT+. The object of this paper is to explore LGBT+ referents for teenagers on the basis of the results of the “Survey on Adolescence and Sexual Diversity,” ... -
Biomedical and Ontological Transformation of Death Into Sickness
Universidad del Zulia (2020-12-28)This piece seeks to present some origins of the biomedical transformation and ontological of death -as an ontological determinant- into sickness, a step that will be possible thanks to the advancements in medicine and ... -
Bolonia y la COVID-19. Evidencias sobre la autonomía del estudiantado
Universitat Politècnica de València (2022)En los últimos años, surgen en España serias dudas acerca de si realmente se está potenciando la autonomía del alumnado en las aulas universitarias, tal y como promueve el Espacio Europeo de Educación Superior. La situación ... -
Building a mosque. Reification and situated learning at the core of an immigrant community of practice
Taylor & Francis (2023-07-05)This paper presents partial results of a broader investigation and focuses on describing a process of reification that took place at the heart of an immigrant community in Sant Mateu (Castelló, Spain), and that crystallised ... -
Building inclusive and democratic schools in Spain: strategies for mobilising knowledge on inclusive education through participatory action research
Routledge (2021-07-22)This article presents the results of a research on transformation processes for creating more democratic and inclusive schools. Through a multiple case study of four Spanish schools, the authors analyse how the actors ... -
Caminando hacia una docencia universitaria inclusiva: Experiencias e impacto de un curso de formación sobre metodologías activas y participativas
EPSIR: European Public and Social Innovation Review (2024-09-04)Introducción: Reconocer y dar respuesta a la diversidad en las aulas universitarias es un imperativo ético y legal que requiere una formación docente adecuada. Metodología: Este estudio tiene como objetivo presentar el ... -
Camino a la cumbre. El castellonense Nicolau Casalduch a finales de la Edad Media. De mercader a señor de vasallos
Universidad de Alicante (2020)Nicolau Casalduch puede verse como un paradigma interpretativo de emprendedor con éxito. Mercader y noble, pero con una considerable iniciativa, conseguirá destacar como propietario de bienes inmuebles e infraestructuras ... -
"Can Anybody Help Me?” High School Teachers' Experiences on LGBTphobia Perception, Teaching Intervention and Training on Affective and Sexual Diversity
Routledge (2020-09-01)This article analyzes the perceptions of sexual affective diversity among teachers in Spanish high schools. Specifically, we address LGBTphobia, and teacher intervention and training through a survey study of 119 teachers. ... -
Can service-learning promote social well-being in primary education students? A mixed method approach
Elsevier (2020-04)Background: Although service learning (SL) has surged in popularity over the past few years, the literature on SL outcomes in primary education programs is relatively sparse. Objective: The main aim of this study ... -
Carencias formativas sobre educación afectivo-sexual en el Grado en Maestro/a en Educación Primaria
Asociación Multidisciplinar de investigación Educativa (AMIE) (2021)La educación afectivo-sexual ha ido introduciéndose en las instituciones educativas en los últimos años, por lo que la figura docente es esencial para la difusión de esta formación. El objetivo que se plantea en este ... -
Cartografía digital interactiva para interpretar correctamente una proyección
Graó (2020-07)En este artículo se propone el empleo de cartografía digital interactiva para abordar con el alumnado de secundaria las distorsiones y problemas derivados del uso de una proyección, en concreto la de Mercator, tradicionalmente ... -
Censura y LIJ
(2023-03)Es necesario incluir la censura de LIJ en el currículum de DLIJ en la formación inicial de maestras y de maestros, para sensibilizar contra censuras y espurgos indeseables, desde herramientas de debate teórico y acciones ... -
Children with autism spectrum disorder and comorbid attention deficit hyperactivity disorder. Relationships between symptoms and executive function, social cognition, and behavioral problems
Elsevier (2018)Numerous studies have mentioned the importance of discovering the mechanisms underlying the association between autism spectrum disorder (ASD) and comorbid attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), with executive ... -
Ciencias sociales y pensamiento crítico a través de la evaluación
Quaderns Digitals (2020-05-19)Following the postulates of Gardner's multiple intelligences, and those of promoting the responsibility of group work as well as the development of critical thinking by the associationism of ideas of Havekes we focus the ... -
Classes inclusives a UniDiversitat
(2022) -
El club de lectura como metodología activa para mejorar las competencias profesionales de futuros periodistas
Editorial Universitat Politècnica de València (2020)The purpose of this paper is to analyze the experience of the reading club that was developed in the second year of the Degree in Journalism of the Universitat Jaume I (Castelló) during the academic year 2017-18. The ... -
Cocreación de la Ruta de los ODS en la UJI
Octaedro (2023-06)Con el objetivo de analizar y dar visibilidad a las actividades que realiza la Universidad Jaume I (UJI) en relación al desarrollo de la Agenda 2030, se realizó un mapeo participativo de los lugares y servicios de la UJI ... -
Coeducar para la paz: perspectiva de género para la justicia social
Universidad Autónoma de Madrid (2019)Las prácticas coeducativas en la educación formal suponen un avance significativo en lo que respecta a la igual-dad de género. Al mismo tiempo evidencian tensiones y contradicciones tanto en el plano institucional como en ...