Estratègies específiques d'intervenció a l'aula ordinària per millorar la inclusió d'un alumne amb TEA. Estudi de cas
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/80807
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Estratègies específiques d'intervenció a l'aula ordinària per millorar la inclusió d'un alumne amb TEA. Estudi de casAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Andrés-Roqueta, Clara; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaDate
2017-09Publisher
Universitat Jaume IAbstract
En l’actualitat, la creació d’Unitats de Comunicació i Llenguatge (CiL) es
planteja com una nova forma d’afrontar les necessitats educatives de l’alumnat amb
Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). Aquestes unitats ... [+]
En l’actualitat, la creació d’Unitats de Comunicació i Llenguatge (CiL) es
planteja com una nova forma d’afrontar les necessitats educatives de l’alumnat amb
Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). Aquestes unitats persegueixen, com a objectiu
principal, la progressiva inclusió de l’alumnat amb TEA a les aules ordinàries. No
obstant això, la presència d’aquest alumnat als centres ordinaris encara es considera un
repte, ja que requereix mesures organitzatives, curriculars, metodològiques i de recursos
que afavoreixin el seu aprenentatge i participació. A més, en la literatura s’han trobat
veus discrepants que porten a qüestionar el caràcter inclusiu d’aquestes aules.
El present treball té com a objectiu aportar algunes propostes en relació a com
organitzar l’atenció educativa dirigida a l’alumnat amb TEA, per tal de facilitar i
millorar la seua inclusió educativa. En concret, es mostren els resultats obtinguts en un
estudi de cas al avaluar la inclusió d’un alumne amb TEA de 5 anys, escolaritzat en la
modalitat A de la Unitat CiL. A través d’un disseny d’investigació -acció, s’han utilitzat
instruments de recollida de dades com l’observació participant, l’elaboració d’un
qüestionari complimentat pels professionals escolars implicats, així com la utilització
d’un sociograma amb els companys/es del nen. En base a aquests resultats, s’han
identificat les àrees que més dificulten la inclusió de l’alumne, i analitzat les condicions
d’aplicar tècniques d’intervenció especialitzada a les dinàmiques generals de l’aula
ordinària del nen.
Entre les conclusions, cal destacar que la utilització d’aquestes tècniques en el context
ordinari ha millorat la inclusió educativa de l’alumne. En concret, les evidències deixen
veure que, per fomentar la inclusió d’aquests nens/es, és necessari promoure habilitats
que els permeten una relació eficaç amb l’alumnat i professorat de l’aula ordinària en
una etapa primerenca. Això implica millorar les seues habilitats comunicatives des de
l’inici de l’escolaritat, així com modificar les condicions del context a les necessitats
d’aquests. [-]
Nowadays, the creation of Communication and Linguistic Units (CiL) is a
new way to address the educational needs of students with Autism Spectrum Disorder
(ASD). The main objective of these units is the progressive ... [+]
Nowadays, the creation of Communication and Linguistic Units (CiL) is a
new way to address the educational needs of students with Autism Spectrum Disorder
(ASD). The main objective of these units is the progressive incorporation of the ASD
students to the ordinary classrooms. Nevertheless, the presence of these students in the
conventional centers is still considered a challenge, since it needs organizational
measures, curricular, educational methodology and resources which favor their learning
and participation. In addition, in the literature, have been found discrepancies that
question the inclusive nature of these classrooms.
The aim of this project is provide various proposals in relation to how to organize
educational attention to ASD students, in order to facilitate and improve their
educational inclusion. Specifically, the results obtained in one case when assessing the
inclusion of a 5 years ASD student enrolled in CiL unit (A modality) are shown. By
applying a research-action design, data collection tools, such as participant observation
preparation of a questionnaire completed by the involved school professionals, as well
as the use of a sociogram with the child's companions, have been used. Based on these
results, the more difficult areas for the student to be included have been identified and
the conditions to apply specialized intervention techniques to the general dynamics of
the ordinary classroom of the child.
Among the conclusions, it should be noted that the use of these techniques in the
ordinary context has improved the educational inclusion of the student. In particular, the
evidence shows that, in order to promote the inclusion of these children, it is necessary
to promote skills that allow them an effective relationship with the other students and
teachers of the ordinary classroom at an early stage. This implies improving their
communication skills from the beginning of schooling, as well as modifies the
conditions of the context to the needs of these. [-]
Subject
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
Description
Treball Final del Màster Universitari en Psicopedagogia. Codi: SAW020. Curs acadèmic 2016-2017
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess