Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorCan, Nazir Ahmed
dc.date.accessioned2017-06-21T10:10:53Z
dc.date.available2017-06-21T10:10:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationCAN, Nazir Ahmed. Escenaris de la violència colonial en la novel·la moçambiquesa: el cas de As visitas do Dr. Valdez, de João Paulo Borges Coelho. Anuari de l'Agrupació Borrianenca de Cultura: revista de recerca humanística i científica, 2017, no 28, p. 11-26.ca_CA
dc.identifier.issn1130-4235
dc.identifier.issn2340-4787
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/168058
dc.description.abstractA partir de la novel·la As Visitas do Dr. Valdez, de João Paulo Borges Coelho, aquest article té com a objectiu identificar les equivalències simbòliques entre discurs i barbàrie ritualitzada per a oferir –per al context de l’ensenyament brasiler– una eina més sobre les dinàmiques que caracteritzen l’empresa colonial de Portugal a Àfrica. Després de presentar la faceta dual del colon, centrarem la nostra atenció en l’agressió soferta per un personatge secundari, Cosme Paulino. Observarem com tal humiliació, efectuada a la plaça pública pel patró portuguès, constitueix el nomos d’una històrica i vertical relació de poder. Com a escenografia estereotipada, la brutalitat del colonitzador sobre el colonitzat assenyala l’arbitrarietat, els eufemismes i el desig d’unanimitat. Aquests tres elements, al seu torn, estan en la base de l’orquestració d’una veritat inventada i d’específiques finalitats de dominació.ca_CA
dc.description.abstractA partir de la novela As Visitas do Dr. Valdez, de João Paulo Borges Coelho, este artículo tiene como objetivo identificar las equivalencias simbólicas entre discurso y barbarie ritualizada para ofrecer –para el contexto de enseñanza de Brasil– una herramienta más sobre las dinámicas que caracterizan la empresa colonial de Portugal en África. Después de presentar la faceta dual del colono, centraremos nuestra atención en la agresión sufrida por un personaje secundario, Cosme Paulino. Observaremos que la humillación, efectuada en la plaza pública y por el patrón portuguès, constituye el nomos de una histórica y vertical relación de poder. Como escenografía estereotipada, la brutalidad del colonizador sobre el colonizado señala la arbitrariedad, los eufemismos y el deseo de unanimidad. Estos tres elementos, a su vez, están en la base de la orquestación de una verdad inventada y de específicas finalidades de dominación.ca_CA
dc.description.abstractÀ partir du roman As Visitas do Dr. Valdez, de João Paulo Borges Coelho, cet article a pour objectif d’identifier les équivalences symboliques entre discours et barbarie ritualisée afin d’offrir –pour le contexte d’enseignement du Brésil– un outil de plus sur les dynamiques caractérisant l’entreprise coloniale du Portugal en Afrique. Suite à la présentation du côté dual du colon, l’attention est attirée sur l’agression physique soufferte par un citoyen secondaire, Cosme Paulino. C’est à observer que cette humiliation, réalisée sur la place publique et de la part du patron portugais, constitue le nomos d’une relation de pouvoir historique et verticale. En tant que scénographie stéréotypée, la brutalité du colonisateur sur le colonisé signale l’arbitraire, les euphémismes, le souhait d’unanimité. Ces trois éléments, en même temps, se trouvent à la base de l’orchestration d’une vérité inventée et de finalités spécifiques de domination.ca_CA
dc.description.abstractFocusing on the novel As Visitas do Dr. Valdez, by João Paulo Borges Coelho, this article aims to identify the symbolic equivalence between discourse and ritualized barbarism to offer another tool for the study on the dynamics that characterized the Portuguese colonial enterprise in Africa. After introducing the dual facet of the white colonizer, we will focus on the assault on a minor character, Cosme Paulino. We will observe how such humiliation, performed in the public square by the Portuguese boss, is the nomos of a historical and vertical relationship of power. As stereotypical scenario, the colonizer’s brutality towards the colonized underpins the arbitrariness, the euphemism and the desire for unanimity. These three elements sustain the orchestration of an invented truth and specific purposes of domination.ca_CA
dc.format.extent16 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isocatca_CA
dc.publisherAgrupació Borrianenca de Culturaca_CA
dc.relation.isPartOfAnuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura: revista de recerca humanística, 2017, núm. 28ca_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectJoão Paulo Borges Coelhoca_CA
dc.subjectescenografiaca_CA
dc.subjectdiscurs colonialca_CA
dc.subjectviolènciaca_CA
dc.subjectescenografíaca_CA
dc.subjectdiscurso colonialca_CA
dc.subjectviolenciaca_CA
dc.subjectscénographieca_CA
dc.subjectdiscours colonialca_CA
dc.subjectviolenceca_CA
dc.subjectsceneriesca_CA
dc.subjectcolonial discourseca_CA
dc.subjectviolenceca_CA
dc.titleEscenaris de la violència colonial en la novel·la moçambiquesa: el cas de As visitas do Dr. Valdez, de João Paulo Borges Coelhoca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.6035/Anuari.2017.28.2
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

  • Any 2017 - Núm. XXVIII [10]
    Literatura i ensenyament de llengües. Propostes, escriptors i contextos minoritaris o transfronterers

Mostrar el registro sencillo del ítem