Tipus d’enquadrament i ús de les fonts periodístiques durant la campanya catalana del 27S
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/82108
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadata
Title
Tipus d’enquadrament i ús de les fonts periodístiques durant la campanya catalana del 27SAuthor (s)
Tutor/Supervisor
López Rabadán, PabloTutor/Supervisor; University.Department
Universitat Jaume I. Departament de Ciències de la ComunicacióDate
2016-09-16Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Esta investigació pretén extreure conclusions sobre quines diferències existeixen a l’hora de tractar un tema polític en la premsa escrita, concretament la campanya electoral de Catalunya al Setembre de 2015 pel que ... [+]
Esta investigació pretén extreure conclusions sobre quines diferències existeixen a l’hora de tractar un tema polític en la premsa escrita, concretament la campanya electoral de Catalunya al Setembre de 2015 pel que fa a les fots periodístiques i als enquadraments. Per fer que el treball siga substanciós i tinga mires sobre un espectre ample s’han triat quatre mitjans diferents tenint en compte aspectes com la ideologia del mitjà (conservadors- progressistes) i l’àrea geogràfica principal d’actuació (Catalunya- Espanya). Així, El Mundo, El País, El Periódico i La Vanguardia són els diaris triats. Alhora, com que la teoria del Framing es basa quasi sempre en analitzar campanyes electorals, s’ha diferenciat el període de la campanya del 27S amb una quinzena neutra per trobar si hi ha diferències significatives. Els enquadraments són una peça imprescindible per comprendre com actuen els mitjans davant els temes polítics. Sí bé fan referència a les problemàtiques de la ciutadania i com resoldre-les a través de les veus de les institucions i de diferents col·lectius (issue frames) o bé se centren en les figures polítiques i en l’espectaculartizació de la notícia a la recerca de més audiència (strategic game frames).
El treball també inclou un apartat dedicat a les fonts informatives, les quals són el nexe d’unió entre la realitat i el periodista, per tant són importants a l’hora de crear contingut informatiu. Una major quantitat de fonts diverses i ben tractades és sinònim de qualitat informativa: pluralitat de veus. Malgrat tot, els mitjans solen optar per les fonts institucionals (polítiques bàsicament), tal com passa en els mitjans analitzats en este estudi.
Com a metodologia s’utilitza un anàlisi de contingut: quantitatiu i qualitatiu que confirma les principals sospites, la premsa, en períodes de campanya s’oblida d’informar de les propostes dels candidats i es dedica a especular amb les dades i xifres de les enquestes, amb qui pot ser el guanyador o a mostrar-nos què fan i deixen de fer els candidats. Notícies que sembla ser donen més audiència a les empreses informatives, però que a la vegada poden crear un cinisme en els ciutadans. Malgrat tot, sembla ser també que tant en campanya com fóra d’ella, els enquadraments de joc estratègic són els triomfadors. [-]
This research we want to draw our own conclusions about what differences exist when treating a political subject in the press, specifically the electoral campaign of Catalonia in September of 2015. In order to do that ... [+]
This research we want to draw our own conclusions about what differences exist when treating a political subject in the press, specifically the electoral campaign of Catalonia in September of 2015. In order to do that work richer and to have a good look about a wide spectrum we have chosen four different media taking into account aspects such as the ideology of the media (conservative- progressive) and the main geographic area of influence (Catalonia- Spain). Thus, El Mundo, El País, El Periódico and La Vanguardia are the chosen newspapers. At the same time, to make the study more substantial, we make a difference between an electoral campaign period and a non-electoral period, in order to establish significant differences since the main characteristics analyzed refer to the journalistic sources: its quantity and structure and its frames. The latter are important pieces to understand how media act before the political subjects. If they refer to the citizens’ problems and resolve them together with the institutions and collective voices (issue frames) or they focus on the political figures and their show to give the press more audience (strategic game frames).
The paper also includes a part about journalistic sources, which are a bridge between reality and journalist so that they are important to create information. A wide range of different and well dealt sources are a synonym of quality information: plural voices. However, the media usually choose institutional sources (political), the same as it happens in the media that conform this study.
The methodology is a content analysis: quantitative and qualitative that confirms them principals’ sospites. The press, in campaign periods forgets to inform about the candidates’ proposals and devotes to speculate about possible results extracted from surveys, about who can be the winner or to show us what the candidates do and don’t do. News and performances that seem to give more audience to the news companies, but that at the same time can create a cynicism in the citizens. However, it also seems that not only in campaign but also before or after it, the settings of strategic game win. [-]
Subject
Màster Universitari en Noves Tendències i Processos d'Innovació en Comunicació | Máster Universitario en Nuevas Tendencias y Procesos de Innovación en Comunicación | Master’s Degree in New Trends and Innovation Processes in Communication | Enquadrament | Fonts periodístiques | Campanya electoral | Catalunya | Anàlisi de contingut | Premsa escrita | Frames | Journalistic sources | Electoral campaign | Catalonia | Content analysis | Writing press
Description
Treball final de Màster Universitari en Noves Tendències i Processos d'Innovació en Comunicació. Codi: SAZ052. Curs acadèmic 2015-2016
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
The following license files are associated with this item: