Atenció a la diversitat: programa d'enriquiment curricular de Tecnologia en Batxillerat
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
Atenció a la diversitat: programa d'enriquiment curricular de Tecnologia en BatxilleratAutoria
Tutor/Supervisor
Meseguer Costa, Sergio; Universitat Jaume I. Departament de Ciències Agràries i del Medi NaturalData de publicació
2013-11Editor
Universitat Jaume IResum
Aquest document representa el Treball Fi de Màster (TFM) del Màster en Professorat d’Educació
Secundària Obligatòria, especialitat en Tecnologia i Informàtica, en el que s’ha elaborat un
Programa d’Enriquiment ... [+]
Aquest document representa el Treball Fi de Màster (TFM) del Màster en Professorat d’Educació
Secundària Obligatòria, especialitat en Tecnologia i Informàtica, en el que s’ha elaborat un
Programa d’Enriquiment Curricular des de l’àrea de Tecnologia. El programa va dirigit als alumnes
del primer curs de batxillerat científic-tecnològic del centre I.E.S Matilde Salvador, on es va
realitzar el Pràcticum del Màster.
L’objecte principal d’aquest TFM es atendre a la diversitat en l’aula, considerant els interessos, les
motivacions i habilitats dels alumnes amb altes capacitats, alta motivació i bons resultats
acadèmics, per tal de donar-los una resposta adequada a les seues necessitats.
Aquesta resposta educativa es donarà baix uns principis d’educació integradora i inclusiva,
aplicant estratègies pedagògiques que potencien el desenvolupament de les capacitats que
presenta l'alumnat d'alt rendiment/capacitat (a través de la realització de projectes i activitats
d'aprenentatge al nivell i ritme apropiat a les seues necessitats) i proporcionant-los experiències
per millorar el pensament crític, lògic i creatiu, necessari en el desenvolupament eficient del
coneixement i per propiciar una actitud d'aprenentatge autònom.
Abans de desenvolupar el programa, es fa una anàlisi del marc teòric en el que s’integra el treball,
fent un estudi de les diverses teories sobre altes capacitats intel·lectuals i analitzant les possibles
mesures d’atenció cap a aquest alumnat.
Després d’analitzar les diferents teories sobre la intel·ligència, considerant les característiques
particulars dels alumnes amb altes capacitats i tenint en compte el context en el que s’emmarca
el programa, es conclou que l’enriquiment curricular, consistent en realitzar ajustos curriculars
individualitzats, és l'estratègia que ha demostrat major efectivitat global (Renzulli, 1994).
El programa es fonamenta en la teoria soci-cognitiva i es pretén que els alumnes treballen amb
totes les intel·ligències (intel·ligències múltiples de Gardner, 1983) per a desenvolupar les
diferents habilitats del pensament. D’altra banda, tenint en compte un proverbi xinés que diu "Ho
escolte i oblide, ho veig i recorde, ho faig i entenc", s’han desenvolupat les activitats per a
afavorir l’aprenentatge significatiu i que l’alumne aprenga fent.
El plantejament d’un treball per projectes, ha resultat ser una metodologia molt apropiada per
als alumnes amb altes capacitats: és un model flexible que permet als alumnes aprendre al seu
ritme, permet que tot el grup-classe es beneficie de les seues capacitats (peer tutoring) i, a més a
més, es un mètode integrador al afavorir l’aprenentatge cooperatiu.
Finalment es pot concloure que, en la mesura en la que s’ha pogut implementar aquesta
proposta, l’aplicació d’un programa d’enriquiment curricular, basat en un aprenentatge
constructiu i col·laboratiu, es una bona mesura d’atenció a la diversitat, doncs manté els principis
d’una educació inclusiva, augmenta la motivació dels alumnes i afavoreix la seua socialització amb
els companys. [-]
This work stands for the Master's dissertation on Teaching at Compulsory Secondary Education –
also known as PGCE in the UK–, IT major, in which a Curriculum Enhancement Programme has
been devised from the Technology ... [+]
This work stands for the Master's dissertation on Teaching at Compulsory Secondary Education –
also known as PGCE in the UK–, IT major, in which a Curriculum Enhancement Programme has
been devised from the Technology area. The programme is aimed at I.E.S Matilde Salvador Sixth
form first-year students, where the Practicum was carried out.
The main object is to enhance attention to diversity in class, regarding interests, motivation and
skills of highly capable and motivated students with good academic results, so as to give a suitable
response to satisfy their needs.
This eduactional answer will be given under integration, inclusive education principles. Pedagodic
strategies will foster the ability development of highly capable and highly performing students –by
carrying out projects and learning activities to such a suitable level and pace according to their
needs. Experiences to improve critical, logical and creative thinking will be provided, as they are
necessary for the knowledge efficient development as well as to favour an autonomous learning
attitude.
Before developing the programme, an analysis of the theoretical framework is made, by studying
the different theories about intellectual high capacities and analysing the possible measures of
attention towards this kind of student.
After analysing the different theories of intelligence, regarding the specific characteristics of
highly capable students and the context which the programme is defined in, it may be concluded
that the curriculum enhancement –consisting of making individual curriculum adjustments– is the
strategy which has shown the highest global effectiveness (Renzulli, 1994).
The programme is based on the socio-cognitive theory and students are aimed to work with all
the intelligences (Gardner multiple intelligences, 1983) in order to develop the different thinking
abilities. In addition, regarding the Chinese proverb which says 'I hear and I forget. I see and I
remember. I do and I understand.', some activities have been devised to favour significant
learning so that the student can learn by doing.
The approach of a project-based work has turned out to be a suitable methodology for highly
capable students: it is a flexible model which allows students to learn at their pace, which allows
the whole class to take advantage of each other's abilities (peer tutoring), and what is more, it is a
method of integration as it favours the cooperative learning.
Finally, it may be concluded that, to the extent that this proposal has been able to be devised, the
application of a curriculum enhancement programme based on a constructive, collaborative
learning is an appropriate measure of attention to diversity, for it keeps the principles of an
inclusive education, increases students motivation and favours their socialising with their
classmates. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball de Fi de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Curs 2012-2013
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/masterThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess