Anàlisi pragmaestilística de columnes periodístiques: aplicacions a l’ensenyament secundari
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/76326
comunitat-uji-handle4:10234/76327
REVISTESMetadatos
Título
Anàlisi pragmaestilística de columnes periodístiques: aplicacions a l’ensenyament secundariAutoría
Fecha de publicación
2012Editor
Universitat Jaume IISSN
1139-5486Cita bibliográfica
Serra Adsuara, Sergi.Anàlisi pragmaestilística de columnes periodístiques: aplicacions a l’ensenyament secundari.Fòrum de recerca, 2012, núm. 17, p.711-734Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articlePalabras clave / Materias
Filosofía | Philosophy | Philosophie | History | Histoire | Historia | Ciències de la comunicació | Communication Sciences | Sciences de la Communication | Ciencias de la comunicación | Filología | Philologie | Philology | Traducció i Interpretació | Translation and Interpretation | Traduction et interprétation | Traducción e Interpretación | Pragmaestilística | Columna periodística | Batxillerat | Anàlisi textual | Tries estilístiques | Funcions pragmàtiques
Resumen
Dins de l’àmbit de l’ensenyament mitjà, la manera de plantejar els
comentaris de text ha estat motiu de constants reflexions des de
diferents perspectives teòriques. En aquest treball proposem exposar
com la ... [+]
Dins de l’àmbit de l’ensenyament mitjà, la manera de plantejar els
comentaris de text ha estat motiu de constants reflexions des de
diferents perspectives teòriques. En aquest treball proposem exposar
com la pragmaestilística esdevé una metodologia profitosa a fi d’assolir
els objectius d’anàlisi textual en aquest nivell educatiu –especialment en
batxillerat.
Amb aquesta intenció, hem descrit, a tall d’exemple, un ventall
d’elements lingüístics i discursius des de la perspectiva pragmaestilística i,
posteriorment, hem aplicat aquesta línia d’anàlisi a un corpus de
columnes periodístiques atès que les característiques d’aquest gènere
resulten una bona pedra de toc per a comprovar la validesa d’aquesta
hipòtesi de treball.
En concret, en aquest article presentem una síntesi de la tasca que estem
realitzant i, com a mostra, hi incloem un exemple de comentari de
columna periodística que s’allunya de la rigidesa de les típiques plantilles
d’anàlisi. En aquest aspecte la nostra intenció és palesar que cada text
assenyala, a partir de les seues coordenades discursives, un mapa de
comentari específic i, consegüentment, l’anàlisi interpretatiu que
s’efectue ha de reflectir quins són els components estilístics que hi
predominen i quines funcions pragmàtiques hi activen. A banda de la
possibilitat de realitzar comentaris complets, no cal oblidar que podem
emprar determinades columnes per explicar als alumnes com operen
algunes tries lingüístiques dins d’un text. [-]
Descripción
Dissetenes Jornades de Foment de la Investigació de la FCHS (Any 2012)
Publicado en
Fòrum de recerca nº 17,2012Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess