When good is good: a virtuous circle of selfefficacy and flow at work among teachers
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Rodríguez-Sánchez, Alma; Salanova, Marisa; Cifre, Eva; Schaufeli, Wilmar
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
When good is good: a virtuous circle of selfefficacy and flow at work among teachersDate
2011-10Publisher
Fundación Infancia y AprendizajeISSN
0213-4748; 1579-3680Bibliographic citation
Revista de psicología social (oct. 2011), vol. 26, no. 3, 427-441Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/acceptedVersionSubject
Challenge | Flow experience | Positive psychology | Self-efficacy | Skills | Reto | Psicología positiva | Autoeficacia | Habilidades | Effective teaching | Expertise | High school teachers--Longitudinal studies | Ensenyament eficaz | Expertesa | Professors d'educació secundària--Estudis longitudinals
Abstract
The objective of this study was to extend the channel model of flow (Csikszentmihalyi, 1975, 1990) by including self-efficacy as predictor of the challenges-skills combination, and of the flow experience itself, based ... [+]
The objective of this study was to extend the channel model of flow (Csikszentmihalyi, 1975, 1990) by including self-efficacy as predictor of the challenges-skills combination, and of the flow experience itself, based on the predictions of social cognitive theory (Bandura, 1997, 2001). We conducted a two-wave longitudinal study among 258 secondary school teachers. Results, first, showed that the channel model of flow, including self-efficacy as antecedent of flow, fitted better the data. Secondly, it was observed that the more self-efficacy the more flow frequency and higher levels of challenge and skills which, in turn, predicted flow over time. Moreover, the influence of self-efficacy on flow over time was mediated by subjects' perception of the challenges and skills combination. Finally, we discuss the theoretical and practical implications of integrating flow theory into the social cognitive theory [-]
El objetivo del presente trabajo es extender el modelo de canal de la experiencia de fluir (flow) (Csikszentmihalyi, 1975, 1990) basándonos en la teoría social cognitiva (Bandura, 1997, 2001) e incluyendo la autoeficacia ... [+]
El objetivo del presente trabajo es extender el modelo de canal de la experiencia de fluir (flow) (Csikszentmihalyi, 1975, 1990) basándonos en la teoría social cognitiva (Bandura, 1997, 2001) e incluyendo la autoeficacia como predictor de la combinación reto y habilidades, y de la experiencia de fluir (flow). Para ello se llevó a cabo un estudio longitudinal con dos tiempos en una muestra de 258 profesores de educación secundaria. Los resultados mostraron que el modelo que extiende el modelo de canal de la experiencia de fluir (flow), incluyendo la autoeficacia como antecedente del fluir (flow), se ajusta mejor a los datos. Además, se observó que a más autoeficacia más frecuencia de fluir (flow) y mayores niveles de reto y habilidades, que a su vez predecían fluir (flow) en el tiempo. Así, la influencia en el tiempo de las creencias de eficacia en el fluir (flow) estaba mediada por la percepción de la combinación de reto y habilidades. Finalmente se discuten implicaciones teóricas y prácticas de la integración de la teoría de la experiencia de fluir (flow) en la teoría social cognitiva [-]
Rights
© Fundación Infancia y Aprendizaje
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSI_Articles [599]