Buscar
Un rey, un mar y dos ciudades. Las entradas de Alfonso el Magnánimo en Valencia (1424) y Nápoles (1443). Transferencias e influencias de ida y vuelta.
(Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions, 2021)
On February 26th 1443 Alfonso V of Aragon made his triumphal entrance to Naples, a fact that was carved in the relief that crowns the entrance to Castelnuovo. This frieze consciously forgets some of the most important ...
La triada en el Panteón femenino Valois (1547-1559)
(Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions, 2021)
Catalina de Médicis, Diana de Poitiers y Margarita de Francia constituyeron las tres piezas esenciales del poder femenino en la corte del rey Enrique II. No solo formaron parte del programa político-cultural Valois sino ...
La resemantización del Bruto de David durante la Revolución Francesa: de propaganda monárquica a obra revolucionaria
(Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions, 2021)
Jacques-Louis David se involucró activamente con todos los poderes de la Francia de finales del siglo XVIII: pintó para el rey Luis XVI, para los jacobinos y para el emperador Napoleón. Sus contradicciones ideológicas tienen su razón de ser en la ambición profesional del artista, máximo representante del neoclasicismo, cuyo objetivo de acabar con la Academia lo llevó a las más altas esferas de la política revolucionaria. Del estudio de su obra Los lictores devuelven a Bruto los cadáveres de sus hijos se desprende tanto el viraje ideológico de David como el incipiente rol del artista independiente del cambio de siglo....
Jacques-Louis David was actively involved with all the po-wers of late 18th century in France: he painted for King Louis XVI, for the Jacobins and for the Emperor Napoleon. His ideological contradic-tions have their raison d’être in the professional ambition of the artist, who was the highest figure of Neoclassicism, whose objective of ending with the Academy led him to the highest spheres of revolutionary poli-tics. The study of his work Lictors Returning to Brutus the Bodies of his Sons reveals both David’s ideological turn and the incipient role of the independent artist belonged to the turn of the century....
Jacques-Louis David was actively involved with all the po-wers of late 18th century in France: he painted for King Louis XVI, for the Jacobins and for the Emperor Napoleon. His ideological contradic-tions have their raison d’être in the professional ambition of the artist, who was the highest figure of Neoclassicism, whose objective of ending with the Academy led him to the highest spheres of revolutionary poli-tics. The study of his work Lictors Returning to Brutus the Bodies of his Sons reveals both David’s ideological turn and the incipient role of the independent artist belonged to the turn of the century....
Protección del patrimonio arquitectónico y arqueológico en la Córdoba de la posguerra. La Comisión Provincial de Monumentos y el templo romano de la calle Claudio Marcelo
(Universitat Jaume I. Departamento de Historia, Geografía y Arte, 2020)
In 1951 begins in Cordoba the excavation of an imperial temple, the first building discovered as part of an ambitious architectural complex that was intended to monumentalize the main access to the city from the Via Augusta. ...
Número completo: Núm. 16 (2020)
(Universitat Jaume I. Departamento de Historia, Geografía y Arte, 2020)
Élites quiteñas y mecenazgo pictórico durante el barroco: las series de la Vida de san Agustín y de los Ejercicios Espirituales
(Universitat Jaume I. Departamento de Historia, Geografía y Arte, 2019)
Entre las series pictóricas del barroco quiteño, destacan dos sufragadas por múltiples miembros de las élites locales. Aunque existen otros testimonios de esta práctica en Quito, las series de la vida de san Agustín y de ...
Número completo: Núm. 22 (2023)
(Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions, 2023-01-30)
Número completo: Núm. 18 (enero 2021)
(Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions, 2021-01)
La acción del poder público sobre el privado: la normativa sobre saledizos y balcones en la ciudad de Valencia en el Siglo de las Luces
(Universitat Jaume I. Departamento de Historia, Geografía y Arte, 2019)
Banned by the first Privileges of James I and by the Castilian Renaissance rules enforced after the Nueva Planta decrees (1707), still in the middle of the Eighteenth Century, overhangs and balconies over the public street ...
La reina del (melo)drama. La representación cinematográfica de Victoria del Reino Unido
(Universitat Jaume I. Departamento de Historia, Geografía y Arte, 2019)
In this article we intend to focus on the most significant aspects of the aesthetic and narrative strategies which interwave the filmic discourses devoted to Victoria of the United Kingdom along the first two decades of ...