La literatura popular oral al 3r curs de l'ESO. Una proposta didàctica a partir de la lectura del miracle de Morella
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
La literatura popular oral al 3r curs de l'ESO. Una proposta didàctica a partir de la lectura del miracle de MorellaAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Piquer Vidal, Adolfo; Universitat Jaume I. Departament de Filologia i Cultures EuropeesFecha de publicación
2023-10-17Editor
Universitat Jaume IResumen
Aquest Treball de Fi de Màster correspon a la modalitat 6: materials didàctics. Així doncs,
a través d'aquest, s'ha dissenyat una proposta didàctica amb tota una sèrie de materials
per a l'alumnat i per a l'avaluació ... [+]
Aquest Treball de Fi de Màster correspon a la modalitat 6: materials didàctics. Així doncs,
a través d'aquest, s'ha dissenyat una proposta didàctica amb tota una sèrie de materials
per a l'alumnat i per a l'avaluació dins de l'assignatura de Valencià: Llengua i Literatura
del tercer curs de l'ESO.
L'eix principal d'aquest treball és la literatura, concretament els relats folklòrics, amb la
llegenda en primer pla, i la rondalla en segon lloc, com a mostra representativa dels
gèneres narratius de transmissió oral. Encara que els objectius de la proposta són molt
diversos, una de les motivacions principals és aconseguir presentar els continguts de
forma atractiva i innovadora i aportar noves idees que van més enllà dels mètodes
tradicionals de l'ensenyament de la literatura. D'aquesta manera, es pretén que l'alumnat
tinga una participació activa i se senta involucrat i motivat en tot moment a l'hora de
descobrir una part, per petita i concreta que siga, del corpus literari que conforma el legat
cultural i etnològic del País Valencià.
Mitjançant una metodologia que advoca per l'aprenentatge actiu, pel treball cooperatiu,
per l'ús de les TIC i sobretot, per les tasques amb un enfocament comunicatiu, s'han
dissenyat tota una sèrie de situacions d'aprenentatge on, a través de la lectura d'una
llegenda concreta, el miracle de Morella, obrat segons la tradició per sant Vicent Ferrer,
es treballe aquest subgènere narratiu i es duguen a terme tasques molt diverses: anàlisi
del context històric i dels personatges, investigacions i treballs de recerca,
dramatitzacions, creació d'una ruta literària i, per acabar, una producció pròpia tot imitant
l'estil i les característiques del subgènere. A banda, per la seua similitud i connexió amb
la llegenda, també es dedicaran dues sessions d'aprenentatge dins de la proposta didàctica
per a estudiar i comparar el subgènere de la llegenda amb el de la rondalla, d'una banda;
i de l'altra, per a aprofitar i introduir, relacionant-lo amb la lectura, els conceptes de
bilingüisme i diglòssia. [-]
Palabras clave / Materias
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching | Relats populars | llegenda | rondalla | sant Vicent Ferrer | miracles | proposta didàctica
Descripción
Treball Final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi SAP439. Curs: 2022/2023
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/masterThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess